Friday, September 30, 2016

Jachna/Tarwid/Karch - Sundial II (2016)

Jachna/Tarwid/Karch

Wojciech Jachna - trumpet, flugelhorn
Grzegorz Tarwid - piano
Albert Karch - drums, percussion

Sundial II

HV 0130-2-331



By Maciej Krawiec

W dwa lata po nagraniu pierwszej płyty - "Sundial" - skład Jachna/Tarwid/Karch wraca z wydawniczą kontynuacją swej muzycznej propozycji pt. "Sundial II". Między premierami obu albumów artyści pracowali w ramach różnych projektów, jednak życie tria wyznaczają nieczęste, ale regularne koncerty w Polsce i za granicą. Na te warto czekać, bo muzyka zarówno na poprzedniej, jak i nowej płycie zespołu, jest w dużej mierze minimalistyczna, oparta na szkicach, które mają szansę rozwinąć się w bogate całości dopiero na koncercie. 

To, co wydaje się przede wszystkim cechować sztukę tria, to aura szczerości, w której jest ona tworzona. Dominują tu delikatność oraz wyciszenie. I właśnie w takiej atmosferze muzycy prezentują swoje artystyczne zainteresowania: skupienie na dźwiękowym detalu, urozmaicenie faktury brzmienia, brak pośpiechu w kreowaniu. Nie mogliby tak przekonująco prowadzić osobistych mikrohistorii, gdyby nie pełne otwarcie się na partnerów. Ta bliskość oraz międzyludzka empatia, które emanują z twórczości zespołu, to jego wielka wartość. 

Każdy wybrzmiewa tu po swojemu w sekwencjach grupowych bądź solo i dzięki temu mamy do czynienia z muzyką, która podporządkowana jest nie konwencji, a indywidualnemu wyrazowi. Ten jest raz bardziej liryczny, raz impulsywny. To dominuje subtelność, to wzmaga się patetyczny żywioł. W jednej kompozycji wpaść można w niepokojący, nieludzki trans, by w kolejnym utworze być wyrwanym z niego pełnymi swobody pasażami. Jeżeli zaś chodzi o paletę emocji i stanów ducha, które proponuje Wojciech Jachna wraz z Grzegorzem Tarwidem i Albertem Karchem, to głównymi jej składnikami wydają się być melancholia i rezygnacja. Piękny smutek. 

Swoboda, która jest nieodzownym elementem muzyki improwizowanej, tutaj służy przede wszystkim szczerości wyciszonego wyznania, a nie ekspozycji namiętnych porywów. I o taką właśnie szczerość – w moim poczuciu – w sztuce chodzi.

Thursday, September 29, 2016

Tomasz Dąbrowski S-O-L-O: 30th Birthday/30 Concerts/30 Cities (2016)

Tomasz Dąbrowski S-O-L-O

Tomasz Dąbrowski - trumpet, mutes

30th Birthday/30 Concerts/30 Cities

BAREFOOT 049




By Jakob Baekgaard

Playing solo is a challenge that takes a lot of discipline. Whereas jazz often relies on the exchange of ideas in a group, there is only one person to carry out what pianist Bill Evans called his "conversations with himself". The consequence is that a soliloquy has the risk of going stale, but it can also be a unique opportunity for the artist to communicate directly with his or her surroundings. The reason why Polish trumpeter Tomasz Dąbrowski's solo record is so successful is that his music is shaped by the room in which he plays. In this case, it is the Danish church Mariendal in Copenhagen. Its acoustics give his instrument a spacious sound, as if it floats out in the universe among the stars. 

The album is titled "30th Birthday/30 Concerts/30 Cities" and consists of ten tracks with numbers instead of titles. It does not make sense to highlight a track. The album should be heard as a sequence; a journey in sound. As it turns out, making the album was an odyssey in itself. Before the recording in Mariendal, Dąbrowski played 30 concerts in 30 cities to celebrate his 30th birthday. The project was filmed by Danish director Kristoffer Juel and his short documentary is available on YouTube. 

During the album, Dąbrowski explores all aspects of his instrument. He plays beautiful, lyrical lines, but also transcends the limitations of the trumpet, exploring micro-tonality, percussive click sounds and silence. The thing that saves the record from being too cerebral is the melancholy beauty that is part of Dąbrowski's Polish heritage from masters like pianist Krzysztof Komeda and trumpeter Tomasz Stańko, with whom Dąbrowski has played. 

Other references would include the solo trumpet work by Bill Dixon and Rob Mazurek, but S-O-L-O really shows that Dąbrowski is his own man in search of his own sound and this record is an important step in his musical development and a fine example of the art of the solo instrumental album.

Wednesday, September 28, 2016

Przemek Strączek & Asian Strings Collective - Three Continents (2016)

Przemek Strączek & Asian Strings Collective

Przemysław Strączek - guitars
Natalie Alexandra Tse - guzheng
Darrel Xin - erhu
Yi Zhe Seow - double bass
Tomas Celis Sanchez - percussion

Three Continents


ESART 1607


Wszechstronny gitarzysta jazzowy, kompozytor, producent, aranżer i pedagog Przemysław Strączek znany jest doskonale miłośnikom jazzu z rozmaitych przedsięwzięć, spośród których warto wymienić choćby płytę ''Evans'' nagraną w duecie z gitarzystą Teriverem Cheungiem i zrealizowany w międzynarodowym składzie album "White Grain Of Coffee". Artysta jest także w dużej mierze odpowiedzialny za sukces debiutanckiej płyty wokalistki Karoliny Śleziak - ''Tesna".

Przemek Strączek & Asian Strings Collective to zespół współtworzony przez gitarzystę z artystami pochodzącymi z z Chin i Singapuru, a grającymi m.in. na instrumentach noszących tak egzotyczne nazwy jak guzheng czy erhu. Niewątpliwym atutem materiału, jaki po raz pierwszy zaprezentowany został w Singapurze w 2015 roku w ramach Shaw Foundation Symphony Stage, jest zgrabne połączenie kultury polskiej i azjatyckiej oraz doskonale dobrane nietypowe instrumentarium, świetnie współgrające z konstrukcją każdej z dziewięciu autorskich kompozycji gitarzysty.

Partie gitary lidera zgrabnie przeplatają się z dźwiękami egzotycznych instrumentów, wzajemnie się uzupełniając. "Three Continents" to jednak więcej niż barwny etniczny muzak. Każdy z utworów to także doskonały przykład współczesnego jazzu, śmiało czerpiącego z zasobów rozmaitych kultur. Na uwagę zasługują stricte jazzowe partie kontrabasu, stanowiące rytmiczny cokół większości utworów, oraz bardzo rozbudowany arsenał perkusjonaliów, świetnie wyeksponowany m.in. w trakcie ocierającego się o psychodelię "Asian Song". Poza kompozycjami utrzymanymi w spokojnym, kojącym nastroju na "Three Continents" znajdziemy też minuty bardziej dynamiczne i żywiołowe. Do takich należy niemal transowy temat "Spirit Of The Past" czy radosny motyw "Singa Pura" kończący cały album. 

Strączek potrafi przykuć uwagę grając zarówno na gitarze klasycznej, jak i elektrycznej. Ogromne znaczenie dla zespołu ma brzmienie chińskiego instrumentu smyczkowego erhu, który niejednokrotnie odpowiedzialny jest za główną linię melodyczną. Innym wyróżniającym się egzotyką brzmienia instrumentem jest pierwowzór japońskiego koto, chiński guzheng mogący kojarzyć się też z rodzajem cytry, którego rola zdaje się być nieoceniona choćby w trakcie wielowątkowego tematu "Complication".

"Three Continents" to płyta idealnie wpisująca się w konwencję world music, wyposażona w świetne kompozycje, doskonale przemyślana i zrealizowana pod względem technicznym. Album powinien otrzymać bardzo wysokie noty zarówno ze strony miłośników współczesnego jazzu, jak i fanów muzyki etnicznej. Poza tym to po prostu bardzo komunikatywna i przystępna płyta.

www.longplayrecenzje.blox.pl

Tuesday, September 27, 2016

Orange Trane feat. Soweto Kinch – Interpersonal Lines (2016)

Orange Trane feat. Soweto Kinch

Dominik Bukowski - vibraphone
Piotr Lemańczyk - bass
Tomasz Łosowski - drums
Jakub Skowroński - tenor saxophone
Soweto Kinch - alto saxophone

Interpersonal Lines


SOLITON 526

By Adam Baruch

This is the fifth album by the excellent Polish Jazz ensemble Orange Trane, which consists of vibraphonist Dominik Bukowski, bassist Piotr Lemańczyk and drummer Tomasz Łosowski. On this album two players are featured as guest musicians: the British saxophonist Soweto Kinch and the young Polish saxophonist Jakub Skowroński. The album presents seven pieces, five of which are original compositions (four by Lemańczyk and one by Bukowski) and two are compositions by legendary Polish Jazz figures: Zbigniew Seifert and Andrzej Kurylewicz, included here as the band's tribute to the older generation of Polish Jazz pioneers.

The band continues its musical path faithfully, playing modern Jazz at the highest possible standard, characterized by the virtuosic vibraphone parts by Bukowski, no less virtuosic bass playing by Lemańczyk, who consistently delivers superb lines as only he can and is completed by the energetic and elegant drumming by Łosowski. The addition of the two saxophonists expands the overall sound of the band, but does not change dramatically the character of the music.

As usual, Lemańczyk also delivers his lovely compositions, which serve as ideal vehicles for the members of the ensemble to carry their individual statements. The collection of his compositions for Orange Trane, his solo albums and other recordings emerges as one of the most consistent bodies of Jazz compositions on the Polish scene, for which he deserves much more recognition than is actually awarded to him.

The greatest asset of Orange Trane is the consistency of their work, which does not try to show off or amaze the listeners but rather concentrates on keeping the musical excellence and deliver honest, straightforward musical message. There is a certain minimalism and introversion involved in their musical delivery, which often emphasizes the "less is more" principle. Overall this is another great addition to the Orange Trane legacy, which over time achieved the symbol of quality, which does not disappoint. Well done gentleman, again!

Sunday, September 25, 2016

Bielska Jesień Jazzowa 2016 !!!


Tej jesieni Bielsko-Biała po raz czternasty zabłyśnie jazzowymi gwiazdami. Tegoroczna edycja Bielskiej Jesieni Jazzowej odbędzie się w dniach 15-20 listopada. Festiwal stał się jednym z najważniejszych miejsc na jazzowej mapie tej części Europy, ciesząc się zarówno uznaniem krytyki, wiernej publiczności, jak i samych artystów, ceniących jego wyjątkową atmosferę. Jazzowa Jesień znana jest z prezentowania najważniejszych osobistości współczesnego jazzu. W trakcie trzynastu lat działalności na scenie Bielskiego Centrum Kultury wystąpili m.in. John Scofield, Ornette Coleman, Chick Corea, John McLaughlin, Jan Garbarek, Cecil Taylor, Joe Lovano, Carla Bley, Tom Harrell, Eliane Elias, Egberto Gismonti oraz w wielu "wcieleniach" Tomasz Stańko.

Jazzowa Jesień swój sukces zawdzięcza trzem wyjątkowym okolicznościom: osobowości Tomasza Stańki – dyrektora artystycznego festiwalu, wsparciu i zaangażowaniu miasta Bielsko-Biała oraz mecenasowi artystycznemu, wytwórni ECM. Akronim ECM, "Editions Of Contemporary Music", jest jakże adekwatny – to monachijskie wydawnictwo nie ustaje we wzbogacaniu swojego katalogu. Manfred Eicher produkuje rocznie około 60 płyt. Najciekawsze projekty ze stajni ECM są centralnym punktem każdej Jazzowej Jesieni.

14-ta edycja festiwalu obfituje w europejskie i polskie premiery, nowe, zaskakujące konfiguracje muzyków, wielkie nazwiska, i najgorętsze odkrycia. Na scenie Bielskiego Centrum Kultury wystąpią:

- wirtuoz bandoneonu Dino Saluzzi ze swoim rodzinnym zespołem i muzyką z albumu "El Valle De La Infancia“ – jazzowa wariacja na temat tango nuevo.
- duet pianisty Vijay Iyera i trębacza Wadady Leo Smitha, w premierowym materiale z płyty "A Cosmic Rhythm With Each Stroke", świetnie przyjętej przez krytyków, nie tylko stricte branżowych, m.in. przez opiniotwórczy portal Pitchfork. Sam Vijay Iyer zajął pierwsze miejsce w tegorocznym notowaniu magazynu Downbeat w kategorii "muzyk jazzowy" i drugie w kategorii "pianista" (wyprzedzając samego Keitha Jarreta).


- Craig Taborn, koncert solo piano to ukłon w stronę tradycji solowych koncertów fortepianowych uwypuklających wszechstronność warsztatową Taborna, oscylującą wokół free jazzu i współczesnej kameralistyki.
- premierowy projekt Tomasza Stańki, dyrektora artystycznego Jazzowej Jesieni; tradycyjny projekt, super-grupa złożona z nowojorskich muzyków, tym razem sekcja w składzie: David Virelles, Reuben Rogers i Marcus Gilmore.
Michael Formanek ze specjalnym projektem Ensemble Koloussus, promującym płytę "The Distance". Wyjątkowy, 18-osobowy zespół-orkiestra pod wodzą Formanka wyznacza zupełnie nowe podejście do jazzowych big-bandów. Będzie to jedyny ich koncert w Europie! Płyta artysty znalazła się w 10 najlepszych płyt zestawienia przygotowanego przez miesięcznik Downbeat.


- Avishai Cohen Quartet – Avishai to niezwykły muzyk, określany jest przez New York Times mianem "trębacza o ekstrawaganckich umiejętnościach, pełnych przestrzeni i uduchowionych". Długo musiał mierzyć się ze swoim imiennikiem, a jego pierwsza płyta nosiła wymowny tytuł: "The Trumpet Player". Powraca do nas ze swoim najnowszym albumem, który jest zarazem jego debiutem w ECM. "Into the Silence" jest płytą poświęconą zmarłemu tacie artysty.
- Jakob Bro, ponownie w Bielsku, tym razem jednak w roli lidera, gdyż przed kilkoma laty gościł na Jazzowej Jesieni u boku Tomasza Stańki. Obecnie odwiedza nas ze swoim znakomitym zespołem z Joey'em Baronem, legendarnym perkusistą nowojorskiej sceny improwizowanej czy młodym, a już niezwykle ceniony basistą Thomasem Morganem.
- projekt Food, czyli norwesko-brytyjski duet muzyków Thomas Stronen oraz Iain Ballamy i ich autorska, nowoczesna koncepcja muzyki improwizowanej i elektronicznej. W ramach festiwalu zaprezentują muzykę ze swojej nowej, trzeciej już płyty nagranej dla ECM, "This is not a Miracle".

Saturday, September 24, 2016

Piotr Scholz – Suite The Road (2016)

Piotr Scholz

Poznań Jazz Philharmonic Orchestra
Krzysztof Dys - piano
Tomasz Orłowski - trumpet
Maciej Kociński - soprano saxophone
Jakub Skowroński - tenor & soprano saxophones, bass clarinet
Kuba Marciniak - tenor saxophone, clarinet, flute
Piotr Banyś - trombone
Damian Kostka - double bass
Adam Zagórski - drums

Suite The Road

RECART 0019

By Adam Baruch

This is the debut album as a leader by Polish Jazz guitarist/composer/conductor Piotr Scholz, which presents a five-part suite for Jazz Orchestra. The music is performed by the Poznań Jazz Philharmonic Orchestra (PJPO), conducted by Scholz, which includes thirteen excellent players, most notably Krzysztof Dys on piano.

The music is an ambitious attempt to combine the contemporary Classical and Jazz idioms, which overall works quite well. The melodic themes arranged for the entire range of the orchestra, including vocalese, flow smoothly and feature numerous solos parts by the orchestra members. The music does not cross the boundaries of the mainstream expressionism, but keeps developing steadily and is able to keep the listener interested throughout the entire piece. The question remains if this music could have not been performed by a small ensemble, like a quintet for example, and if the orchestral arrangements add anything substantial to the musical content. But that is beyond the point here.

But of course it is commendable that young Polish Jazz musicians/composers are still interested in the Big Band/Orchestral forms, which have been grossly neglected in the last few decades, after flourishing in the early days of the Jazz idiom. Therefore this effort by Scholz is an important part of the young Polish Jazz scene, which witnesses an incredible renaissance of the genre. Hopefully his orchestra will continue to exist, perform and make additional recordings in the future.

Overall this is a pleasant album, which explores the realms of orchestral Jazz, and as such deserves to be heard and praised. Scholz still has to travel a bit on "the road" before he reaches his destination, but it is actually the travel that matters and not the final goal, as some wise men say. In the meantime well done!

Friday, September 23, 2016

Robert Majewski – Tribute To Henryk Majewski (2016)

Robert Majewski

Robert Majewski - trumpet, flugelhorn
Jan Ptaszyn Wróblewski - tenor saxophone
Henryk Miśkiewicz - alto saxophone
Andrzej Jagodziński - piano, yamaha piano
Wojciech Majewski - yamaha piano

Adam Cegielski - double bass
Czesław Bartkowski - drums

Tribute To Henryk Majewski

SRMT 2016

By Adam Baruch

This album is exactly what it is supposed to be: a loving tribute to one of the Godfathers of Polish Jazz, trumpeter/composer Henryk Majewski, recorded by his colleagues and sons to commemorate the tenth anniversary of his death.

All seven musicians participating in this recording are top Polish Jazz musicians and the ensemble could have been easily called Polish Jazz All Stars. They are: trumpeter Robert Majewski (Henryk's son), saxophonists Jan Ptaszyn Wróblewski and Henryk Miśkiewicz, pianists Andrzej Jagodziński and Wojciech Majewski (Henryk's son), bassist Adam Cegielski and drummer Czesław Bartkowski. The album was recorded partly live in a club and partly at the legendary Tokarnia Studio, with a stunning sound quality. The ensemble performs ten tunes, six of which are original compositions (four by Henryk Majewski and two by Robert Majewski) and the remaining four are standards.

The music is, as expected, well within the Jazz mainstream, mostly Bebop oriented, with no surprises but excellently performed from start to finish. Many fabulous solos, most of which feature Robert Majewski, ornament the album and the overall atmosphere of great time was had by all seems to be the essence. For listeners unaware of Polish Jazz history this album symbolizes the process of growing up by the Polish Jazz scene, proving that European Jazz musicians can play (and swing!) as well as their counterparts across the pond, and the inferiority complex of past generations is completely baseless today.

So both as a great mainstream Jazz album and a document of Polish Jazz history, this beautifully packaged and lovingly executed package is absolutely worth having! As someone who knew Henryk Majewski I can only salute with a tear in the corner of my eye, in memoriam!

Tuesday, September 20, 2016

Jachna/Tarwid/Karch - Sundial II - premiera 30.09.2016

Jachna/Tarwid/Karch

Wojciech Jachna - trumpet, flugelhorn
Grzegorz Tarwid - piano
Albert Karch - drums, percussion

Sundial II

HV 0130-2-331



W dniu 30.09.2016 r. będzie miała miejsce premiera nowej płyty tria Jachna/Tarwid/Karch, zatytułowana "Sundial II". Album zawiera 9 kompozycji napisanych przez wszystkich członków tria i pokazuje konsekwentny progres zespołu od momentu debiutu - zarówno w wypracowywaniu wspólnego brzmienia, jak i w interakcji. Wszystkie współczesne inspiracje - od delikatnej kameralistyki, poprzez nowoczesny, akustyczny mainstream, aż po elementy improwizacji free - słychać na płycie, która cała skrzy się od pomysłów. Nagrania zostały zarejestrowane w studiu RecPublica w Lubrzy przez Kamila Kęskę - wykładowcę reżyserii dźwięku na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Album "Sundial II" zostanie wydany nakładem prestiżowej słowackiej wytwórni HevHetia.

Tracklista:

1. Terpsichore's Back
2. One For Albert
3. Holmen
4. Money For AP
5. Mirror Of A Thousand Flowers (For Miyako)
6. Aftenen
7. One For Hedgehog
8. Carol
9. Spirited Away Song

Patroni medialni: Polish-Jazz.blogspot, Dwójka Polskie Radio, TVP Kultura, Jazzarium.pl, JazzPress, Radio Jazz, Jazz Soul, Lizard.


Wojciech Jachna (ur. 1976) - trębacz i sideman. W jego dorobku znajduje się przeszło 20 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Quintet/Sextet, Sing Sing Penelope, trójmiejskimi Mordami czy reggae’owym Dubska. Współpracował z wieloma artystami, między innymi legendą polskiej sceny improwizowanej Andrzejem Przybielskim, a także Irkiem Wojtczakiem, Tomkiem Glazikiem, Rafałem Gorzyckim, Rafałem Kołackim, Tomkiem Gadeckim, Marcinem Dymiterem, Michałem Jacaszkiem, Anną Zielińską, Ksawerym Wójcińskim, Jackiem Mazurkiewiczem, Arturem Maćkowiakiem, Kubą Ziołkiem, Rafałem Iwańskim. Obecnie tworzy wiele ciekawych składów: Jachna/Wójciński, Jachna/Buhl, Jachna/Tarwid/Karch, Innercity Ensemble, Jachna / Cichocki / Urowski / Krawczyk czy Jachna / Mazurkiewicz / Buhl.


Grzegorz Tarwid (ur. 1994) - pianista i kompozytor. Zebrał doświadczenie od wielu mistrzów polskiej pianistyki: najpierw od weterana jazzu tradycyjnego Wojciecha Kamińskiego, następnie Andrzeja Jagodzińskiego i Michała Tokaja, by przenieść się na studia do Kopenhagi i inspirować się duńską szkołą free: Jacobem Anderskovem czy Carstenem Dahlem. Ma na swoim koncie koncerty m.in. ze Zbigniewem Namysłowskim, Kazimierzem Jonkiszem, ale też Maciejem Obarą czy Tomaszem Dąbrowskim. Współtworzy tria Into Interlude i Jachna/Tarwid/Karch.


Albert Karch (ur. 1993) – perkusista i kompozytor. Występował m.in. z Tomaszem Dąbrowskim, Aliną Mleczko, Albertem Begerem, Kamilem Piotrowiczem, Kubą Wójcikiem czy kwartetem Marka Malinowskiego, a także zespołem muzyki współczesnej Sort Hul Ensemble. Współtworzy formacje Jachna/Tarwid/Karch, Into Interlude i Minim Experiment. Występował na festiwalach w Polsce, Rosji, Anglii i Danii, w tym Jazz Jantar, Copenhagen Jazz Festival, JazzArt Festival. Pasjonat literatury i fortepianu, muzyki Bacha, romantycznej pieśni niemieckiej, Vinnie Colaiuty i Nat King Cole'a.

Monday, September 19, 2016

Marcin Olak Quartet - Bessarabian Journey (2016)

Marcin Olak Quartet

Marcin Olak - electric & acoustic guitars
Patryk Zakrocki - viola
Maciej Szczyciński - double bass
Krzysztof Szmańda - drums

Bessarabian Journey



FSR022016

By Krzysztof Komorek

Prezentowany na "Bessarabian Journey" program zamówiony został przez organizatorów Festiwalu Nowa Muzyka Żydowska. Jeden z twórców festiwalu i jego dyrektor artystyczny, Miron Zajfert, skierował Marcina Olaka właśnie w stronę Bessarabii. Możemy sobie zadać pytanie, dlaczego właśnie tam? Kraina ta, mogła by być swoistym symbolem symbiozy kultur. Położna na terenach dzisiejszej Mołdawii i Ukrainy zamieszkiwana była przez mieszankę narodowościową, którą w dość znacznej ilości stanowiła właśnie ludność pochodzenia żydowskiego. Wojny i polityka sprawiły, że tamten świat zniknął. Marcin Olak szukał więc natchnienia w kijowskich archiwach, słuchając starych nagrań i studiując dawne zapisy nutowe. 

Powstałe kompozycje nagrane zostały na żywo w sali Narodowego Instytutu Audiowizualnego w marcu 2016 roku. Obok lidera projektu w składzie kwartetu zagrali: Krzysztof Szmańda na perkusji, Maciej Szczyciński na basie oraz Patryk Zakrocki na altówce. Siedem spośród dziewięciu nagranych utworów opartych jest na tradycyjnych melodiach z Bessarabii. Pozostałe dwa to kompozycje duetu Zakrocki-Olak oraz samego Marcina Olaka. 

Zamysł przeniesienia znalezionych tematów na grunt współczesnej muzyki powiódł się znakomicie. Trzy kwadranse – z niewielkim okładem – tego programu to jednak podróż wcale nie tak oczywista. Źródła poszczególnych muzycznych motywów są często wyraźnie zaznaczone, jednak utwory kierują się potem w stronę jazzu, muzyki klasycznej czy improwizacji. 

Na "Bessarabian Journey" nie należy się spodziewać prostego odegrania melodyjek ludowych. Widać, a w zasadzie słychać na tej płycie kawał solidnej roboty wykonanej przy komponowaniu, aranżacji i opracowaniu całości. Wyróżnianie któregokolwiek z muzyków byłoby krzywdą dla pozostałych. Na wysokie oceny zasłużył bez wyjątku cały kwartet. Wskazywanie któregoś z fragmentów płyty także nie powinno przysłaniać faktu, ze mamy do czynienia ze spójną, równą i świetną całością. Mnie w pamięci zapadły "Mazltov" zagrany przez gitarę i bas subtelnie wspomagane perkusją, "Missing Landscape" wykonane w duecie Zakrocki-Olak oraz "Shabes Nign I" z rockowym brzmieniem gitary, powtórzonym potem w finałowym i tytułowym "Bessarabian Journey". Dla porządku i ku chwale wydawcy nadmienić należy, że płyta ukazała się staraniem Fundacji Słuchaj.

Sunday, September 18, 2016

The Forest Tuner – Tunes (2016)

The Forest Tuner

Szymon Białorucki - trombone, organ, toypiano
Mateusz Sobiechowski - piano, fender rhodes
Adam Tadel - double bass
Piotr Budniak - drums

Tunes



SJ 015

By Adam Baruch

This is the debut album by a young Polish Jazz quartet called The Forest Tuner, led by trombonist Szymon Białorucki, with pianist Mateusz Sobiechowski, bassist Adam Tadel and drummer Piotr Budniak. The album presents nine original compositions, all by the leader, and was recorded at the splendid Tokarnia Studio, with Jan Smoczyński at the knobs, which as usual guarantees an outstanding sound quality.

The music is pretty straightforward, moving between melodic mainstream Jazz and Jazz-Rock Fusion, excellently performed by all participants. The trombone lead, which of course is fairly rare in a quartet setting, creates an obvious disparity between this particular quartet and most others, with is also characterized by the compositions, which have a stylistic relationship and coherence.

Trombone is of course a very challenging instrument, especially when put in front of a Jazz quartet. Białorucki handles this challenge very well, intelligently avoiding showing off a virtuoso approach to the instrument, and putting the emphasis on feel and melody. Sobiechowski plays wonderfully both as an accompanist and as a soloist and his melodic approach fits the overall mood of the album ideally. The rhythm section stands shoulder to shoulder with the two soloists, with Tadel contributing many impressive bass lines and Budniak providing a solid rhythmic anchor.

Overall this is a very promising debut recording, which as usual emphasizes the incredible level of the young Polish Jazz scene, which seems to be blessed with a plentitude of talent and a healthy dose of ambition. Definitely worth investigation!

Friday, September 16, 2016

Mikołaj Trzaska/Jacek Mazurkiewicz - Runo (2015)

Mikołaj Trzaska/Jacek Mazurkiewicz

Mikołaj Trzaska - clarinets
Jacek Mazurkiewicz - double bass

Runo

ALTANOVA PRESS 2015



By Piotr Strzemieczny

Zbliża się nowy wspólny album Mikołaja Trzaski i Jacka Mazurkiewicza. O płycie "Runo" tak naprawdę nie powinno się już pisać, bo w świecie codziennych premier ten minialbum stanowi już niemal wydawniczą przeszłość. Ale skoro idzie premiera, to warto pochylić się chwilkę nad tą płytą. Bo choć to niby tylko dziewięć minut, to dzieje się tutaj naprawdę sporo.

Obie postacie to muzycy wybitni. O Trzasce głupio pisać - w końcu o osobie, która w świecie improwizacji istnieje już tyle lat, ciężko jest wymyślić coś nowego. Że znany? Że prekursor i z charakterystycznym, jakby od niechcenia, stylem gry? Że z ogromnym ludzkim pierwiastkiem? Że słychać każde przełknięcie śliny, każde zaczerpnięcie oddechu? Banały, banały, jeszcze raz banały. Ale owe banały, choć oczywiste, budują tę muzyczną atmosferę, przędą swoiste melodyjne nici.

Nici, które oparto w głównej mierze - co zresztą naturalne, patrząc na charakter instrumentu - na klarnecie Trzaski, dla którego kontrabas Mazurkiewicza stanowi ważne dźwiękowe tło i akompaniament. Pełne zgrzytu melodie, tempo raczej powolne, spokojna narracja i efekt lo-fi, jaki muzycy uzyskali podczas sesji nagraniowej w lesie gdzieś w północnej Polsce, tworzą atmosferę tego wydawnictwa. Tutaj nikt się nie spieszy, wszystko toczy się własnym, improwizowanym torem. 

Winylowa wersja podzieliła "Runo" na dwa utwory, dwie odrębne strony płyty. Pierwsza część to stonowanie, rozpoczęcie lekko tajemniczych wątków, przeciągnięte melodie, postawienie nacisku na melancholijne brzmienie klarnetu w tle. Kontrabas przemyka między tymi dwiema partiami, odciskając swój stanowczy ślad. W dwójce wszystko już wygląda zgoła inaczej. Muzycy podbijają tempo, sam Trzaska decyduje się na więcej żwawych solówek. Szybciej po strunach przebierają też palce Jacka Mazurkiewicza, a motyw w końcówce na długi czas pozostanie w pamięci.

Wednesday, September 14, 2016

Czwartek Jazzowy z Gwiazdą - Oleś Brothers & Antoni "Ziut" Gralak !!!


Scena Klubu Muzycznego 4art
ul. Wieczorka 22
44-100 Gliwice
www.4artgliwice.com
Bilety: 15 zł (do nabycia w Klubie Muzycznym 4art)


Rok jubileuszowy dla Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club, więc i sam cykl Czwartek Jazzowy z Gwiazdą będzie wyjątkowy w tym roku. Jak też ławo zauważyć, mamy w tym roku pewną kumulację jesienną, a to ze względu na fakt, że jesienią świętujemy jubileusz 60-lecia Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club, czyli najstarszego stowarzyszenia jazzowego w kraju.

Jako drugi projekt w ramach XV edycji cyklu Czwartek Jazzowy z Gwiazdą (też mały jubileusz) pojawią się wielkie postaci europejskiej muzyki improwizowanej, czyli Bracia Oleś z "Ziutem" Gralakiem. Może na wstępie wyjaśnienie, dlaczego Bracia Oleś. Otóż to jedna z tych formacji, która w Śląskim Jazz Clubie nagrała swoją płytę "Oleś Brothers with Rob Brown - Live at SJC" z nowojorskim alcistą Robem Brownem, znanym m.in. z formacji Williama Parkera. I dlatego chcemy ich gościć podczas roku jubileuszowego. Tym razem z nowym projektem, ale również z gigantem i również bez instrumentu harmonicznego.

Oleś Brothers & Antoni "Ziut" Gralak to formacja powstała ze zderzenia trzech wybitnych osobowości polskiego jazzu - improwizatorów, wirtuozów i kompozytorów. Artyści znani z niekonwencjonalnego podejścia do jazzu tworzą muzykę pełną emocjonalności, żywiołowości i finezji.


Antoni "Ziut" Gralak - polski trębacz, kompozytor i producent muzyczny. Od lat uznawany jest za jednego z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków w kraju. Swoją trąbką nadał szlif najważniejszej ścieżce polskiego off jazzu lat 80. Nazwisko Gralaka odsyła do legendarnych formacji: Free Cooperation, Young Power oraz bliższych rockowi grup Sfora i Woo Boo Doo, po międzynarodową formację Universal Supersession. Sławę zdobył jako współtwórca potęgi jazz-rockowej formacji Tie Break, którą zalicza się do wąskiego grona kultowych polskich grup muzycznych. Ceniony muzyk sesyjny. Współpracuje z czołówka jazzowej sceny i wieloma gwiazdami pop. Nagrywa muzykę filmową i teatralną. Prowadzi dwa autorskie projekty Graal i YeShe.

Bracia – Marcin Oleś kontrabasista i Bartłomiej Oleś perkusista– od wielu lat tworzą autorską muzykę, której głównym punktem odniesienia jest jazz. Są twórcami autorskich projektów oraz towarzyszą wielu sławnym jazzmanom z całego świata, tworząc rytmiczny dream team, jak napisał o nich niemiecki magazyn JazzZeitung. Na liście ich współpracowników pojawiają się nazwiska Kenny’ego Wernera, Davida Murraya, Roba Browna, Tomasza Stańko, Erika Friedlandera, Theo Jorgensmanna, Rudiego Mahalla, Jorgosa Skoliasa, Williama Parkera, Andrzeja Przybielskiego i wielu innych. Odnajdują wciąż nowe sposoby na przełamanie stereotypów, udowadniając, że kontrabas i perkusja wystarczą by stworzyć muzykę kompletną, pełną energii i niespotykanych brzmień. Kontynuują dotychczasowe poszukiwania twórcze, aby poszerzyć język jazzu o sonorystykę i koncepcje muzyki współczesnej.

Tuesday, September 13, 2016

Mount Meander – Mount Meander (2016)

Mount Meander

Karlis Auzins - tenor & soprano saxophones
Lucas Leidinger - piano
Tomo Jacobson - double bass
Thomas Sauerborn - drums

Mount Meander

CLEAN FEED  375


By Adam Baruch

This is the debut album by a young European Jazz quartet Mount Meander comprising of musicians from different countries: Latvian saxophonist Karlis Auzins, German pianist Lucas Leidinger, Polish bassist Tomo Jacobson and German drummer Thomas Sauerborn, who all studied in Copenhagen, Denmark where their paths converged. Together they perform nine pieces, all attributed collectively to the quartet members and recorded during one recording session.

The music offers a solid but fragmented melodic background on occasion, which serves as basis for extended free improvisations. There is a continuous conversation between the quartet members, which helps the music to move forward, although at times it is painfully slow and hesitant. Auzins is taking most of the soloing duty upon his shoulders and his playing is always impressive, similarly to his work on other recordings. Leidinger keeps mostly to the role of accompanist and collaborator. Jacobson plays some very interesting passages, often presented as if on a separate plain from the rest of the quartet. Sauerborn keeps a low key, avoiding rhythmic patterns at all cost but supporting his cohorts with bursts of percussive madness. Overall this music makes sense even though its level of communication with the listeners is very limited. As many Improvised Music creations, this music is a very personal statement with most of its meaningfulness related to the musicians rather than the listeners, which of course is both its blessing and its curse.

The most important thing about this album is the fact that young European musicians make albums like this one today, while the majority of their contemporaries are producing loads of brainless excrement. The sheer personal courage to make a statement, regardless of how it will be accepted by others is the essence.

Personally I'd love to hear these musicians in a slightly more rigorous setting, since abandoning all rules and regulation so early in life might result at reaching a creative brick wall all too soon. But all things considered, this is a fine debut effort and hopefully more will be heard of these young Jazz heralds in the future.

Monday, September 12, 2016

Dean Brown - Unfinished Business (2012)

Dean Brown

Dean Brown - guitar, vocals
Gerry Etkins - piano
Lee Thornburg - trumpet
Hadrien Feraud - bass
Bernard Maseli - vibes, KAT
Marvin "Smitty" Smith - drums
and others

Unfinished Business


MOOSICUS RECORDS 1204-2

By Bill Milkowski

On "Unfinished Business", veteran guitarist Dean Brown, whose scintillating six-string work can be heard on over 200 recordings as a sideman, steps out with his fourth dynamic outing as a leader. Joining him on this eclectic offering, which ranges from hard-hitting funk to lovely ballads, soothing samba flavored grooves, Latin-tinged jams, greasy organ-fueled blues and cool jazz, are longstanding colleagues Marvin "Smitty" Smith on drums and Gerry Etkins on keyboards. Their intuitive sense of simpatico blends nicely on this highly interactive session with bassists Hadrien Feraud, Jimmy Earl, Schuyler Deale and Rene Camacho, Hammond B-3 organist Bobby Sparks, percussionist Joey DeLeon, trumpeter Lee Thornburg, vibraphonist Bernard Maseli and tenor saxophonists Doug Webb and Kirk Whalum. Santana drummer Dennis Chambers, who played on Brown’s powerhouse trio recording from 2009, appears on one track.

Brown stretches with heroic abandon on this collection of old and new tunes from his catalog, showing the remarkable versatility, ingenuity and go-for-it intensity that has marked his 30-year career as a guitarist-composer-arranger and educator. An in-demand figure on the global fusion and contemporary jazz scene, Brown has toured and recorded with such luminaries as Marcus Miller, The Brecker Brothers, Billy Cobham, David Sanborn, Bob James, George Duke, Roberta Flack, Lenny White, Joe Zawinul and Steve Smith’s Vital Information, but takes the greatest pleasure in his own personal projects. The aptly-titled "Unfinished Business", which includes some previously unrecorded tunes originally written by the guitarist during the mid ‘80s, follows his acclaimed solo outings "Here" (2001), "Groove Warrior" (2004) and "DBIII: Live at the Cotton Club Tokyo" (2009), the latter a stripped-down power trio outing with bassist Will Lee and drummer Dennis Chambers.

"The title of this album is multi-faceted for me" - says Brown. "There’s the idea of being a musician in general is kind of a work in progress and tends to involve ‘unfinished business’ in terms of always paying dues, always learning and hopefully always growing as an artist. There is also the idea that there are tunes laying around that don’t make the CDs, for whatever reason. I’ve written way more music than I have records for, so there’s always more tunes. Some of these tunes on Unfinished Business are ones that didn’t make it on previous albums, so I decided to record them now. I’ve been playing them live and people have been telling me, ‘Man, you should put that tune on a record.’ So I finally got around to doing it here".

Brown is particularly pleased with the nature of the recording during these "Unfinished Business" sessions. "All these tunes were recorded live in the studio" - he says - "so there’s a lot of interaction and not a lot of overdubs. I’m trying to protect that kind of stuff. I just like the integrity of the idea that all the vertical stuff happens at once. I love that live feeling". That kind of immediacy is felt on all nine tracks from "Unfinished Business", which stands as Brown’s most ambitious release to date.

Sunday, September 11, 2016

Yarosh Organ Trio – Yarosh Organ Trio (2016)

Yarosh Organ Trio

Tomasz Pruchnicki - tenor saxophone
Kajetan Galas - hammond B-3 organ
Przemysław Jarosz - drums

Yarosh Organ Trio

V 010


By Adam Baruch

This is the debut album by the Polish Jazz ensemble called Yarosh Organ Trio, led by veteran drummer/composer Przemysław Jarosz with organist Kajetan Galas and saxophonist Tomasz Pruchnicki. Together they perform eight original compositions, all by the leader. The album was recorded live, judging by the audience reaction at the very end, although this is not specified on the artwork.

The music is mostly melodic mainstream with occasional ventures into more ambitious territory, but overall it is overtly accessible. I have always declared my unconditional love for the Hammond B-3 organ with the Leslie speaker, and this is what dominates the sound of this album, which of course makes it extremely easy to be liked by yours truly. But beyond the Hammond sound, the album presents a series of fine compositions, which are far from trivial and the unusual amalgamation of saxophone, Hammond and drums is also intriguing.

Galas already recorded a great album with his trio Organ Spot three years earlier and his performances here are a clear proof of his progression as a player over time. Jarosz has an extensive career as a recording artist and Jazz educator and Pruchnicki also already made his mark on the local scene. Together as a trio they perform spotlessly and together they present a well oiled music machine, which takes the stage by storm.

Of course this kind of music is not supposed to break any new background or revolutionize the idiom; its sole purpose is to entertain and provide the listener with an opportunity to have a great time, which is perfectly OK with me in this case. Hammond freaks should all have a field day with this album!

Friday, September 9, 2016

Global Schwung Quintet - Live At Radio Katowice (2016)

Global Schwung Quintet

Seweryn Graniasty - saxophone
Dawid Kostka - guitar
Adam Bieranowski - piano
Damian Kostka - double bass
Maciej Burzyński - drums

Live At Radio Katowice

PRK CD 0134



Do wakacyjnego numeru Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów dołączona została płyta założonej w 2014 roku poznańskiej formacji Global Schwung Quintet. Liderem zespołu jest gitarzysta i kompozytor większości repertuaru, Dawid Kostka. Poza nim skład zespołu stanowią: Seweryn Graniasty (saksofon), Adam Bieranowski (fortepian), Damian Kostka (brat Dawida, znany również z formacji Weezdob Collective, kontrabas) i Maciej Burzyński (perkusja). Krążek "Live At Radio Katowice" to nagroda dla zespołu za zwycięstwo w konkursie Bielskiej Zadymki Jazzowej, a pośród własnych utworów, młodzi muzycy umieścili w programie płyty temat z 1928 roku: "Softly as in a Morning Sunrise" z musicalu "New Moon".

Poza wymienionym sukcesem, zespół poszczycić się może m.in. wyróżnieniem podczas przeglądu Blue Note Poznań Competition_2014 oraz indywidualnymi nagrodami dla Dawida Kostki w ramach 7. Azoty Tarnów Jazz Contest i Era Jazzu 2016 oraz Damiana Kostki na 51. festiwalu Jazz nad Odrą. Warto wspomnieć, że obaj bracia dostrzeżeni zostali także przez światowych artystów jazzowych, czego dowodem są wspólne koncerty z takimi muzykami jak Chico Freeman i Vinx. Świetnie stało się, iż dostrzegani przez coraz większe grono miłośników jazzu, młodzi muzycy dzięki tej płycie mają okazję zaprezentować się również odbiorcom, którzy nie mieli dotąd okazji usłyszeć ich podczas koncertów.

Debiutancka płyta Global Schwung Quintet to poza dwoma wyjątkami, kompozycje Dawida Kostki. Utwory ujawniają ogromny potencjał gitarzysty nie tylko w ramach wyśmienicie dopracowanego warsztatu instrumentalnego, lecz również w zakresie kompozycji stylistycznie plasujących się w nurcie współczesnego jazzu spod znaku Pata Metheny'ego czy Johna Scofielda. W poszczególne utwory gitarzysta zgrabnie i z umiarem wplata partie grane z zastosowaniem elektronicznych przetworników dźwięku. Każdy z utworów posiada też dużo otwartej przestrzeni dla indywidualnych improwizacji, z czego skrzętnie korzysta każdy z muzyków kwintetu. Wyjątkowo dużą dawkę improwizowanych motywów znajdziemy m.in. podczas rozpoczętego długim kontrabasowym intro "Night Vision". Prawdziwą ozdobą utworu są, poza gitarą i partiami kontrabasu, rozległe solówki fortepianu i saksofonu oraz zachwycająca żywiołowością praca perkusji. Także w trakcie rozszalałego "Long Way Home", ozdobionego zapierającymi dech w piersi potyczkami saksofonu z gitarą, Maciej Burzyński demonstruje nam swoje niebywałe możliwości za bębnami. 

Trochę odmienną wobec reszty programu płyty jest kompozycja Damiana Kostki "Deeply Concealed". To piękna, rozbudowana ballada jazzowa mieniąca się impresyjnym, przestrzennym klimatem, niewątpliwie wzbogacająca album o dodatkowy koloryt. Młodzi poznańscy muzycy szturmem zdobywają serca miłośników jazzu, zgarniając nagrody i wyróżnienia na najbardziej prestiżowych festiwalach w kraju. Warto wspomnieć, że rok wcześniej dzięki sukcesowi podczas Bielskiej Zadymki Jazzowej, na srebrnym krążku zadebiutowała inna formacja ze stolicy Wielkopolski - Weezdob Collective. Chyba przesadą byłoby stwierdzenie, że mamy do czynienia z poznańską inwazją. Jednak po kilku latach posuchy, dziś Poznań szczycić się może całą kadrą doprawdy wyśmienitych młodych jazzmanów.

www.longplayrecenzje.blox.pl

Wednesday, September 7, 2016

Czwartek Jazzowy z Gwiazdą - cykl koncertów w Śląskim Jazz Clubie


Wrzesień i październik będą dla Śląskiego Jazz Clubu czasem dwóch jubileuszy: 60. urodziny obchodzi stowarzyszenie, zaś 15. lubiany przez publiczność cykl jazzowych czwartków. Jednym z elementów tego ostatniego będzie popularyzacja osób związanych z ŚJC - członków stowarzyszenia od wielu lat zaangażowanych w jego pracę, ale przede wszystkim muzyków, którzy robią wspaniałą karierę muzyczną i współpracują z największymi twórcami światowej sceny jazzu i muzyki improwizowanej.

Czeka nas dziewięć koncertów i dziewięć płyt. Bardzo interesująca jest także identyfikacja graficzna Czwartku Jazzowego z Gwiazdą - autorką plakatu jest Monika Pabian, absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, specjalizująca się w grafice. - Każdy jest w innej kolorystyce, promuje też inną płytę gramofonową. Tak, płytę. W końcu kończymy 60 lat, więc nawiązanie do tradycji jest na miejscu - mówi Daniel Ryciak, szef ŚJC

Niestety, ostatnie tygodnie były dla Śląskiego Jazz Clubu bardzo trudne: niemal z dnia na dzień musiał opuścić siedzibę przy Placu Inwalidów. Na tak dramatyczną decyzję złożyło się kilka rzeczy. Po pierwsze, właściciel lokalu prowadzi remont, po drugie, firma zajmująca się gastronomią i jednocześnie ponosząca koszty czynszu, zrezygnowała. Po trzecie, stowarzyszenia nie stać na dość wysoki czynsz, ponieważ utrzymuje się z grantów i dotacji na konkretne projekty. Pomoc ŚJC zaoferował Klub Muzyczny 4art i to tam będą się odbywać wszystkie czwartkowe koncerty.

Wykaz koncertów:

08 wrzesień 2016, godz. 20:00
NAK Trio
Jacek Kochan - perkusja
Dominik Wania - fortepian
Michał Kapczuk - kontrabas

15 wrzesień 2016, godz. 20:00
Oleś Brothers & Antoni "Ziut" Gralak

Antoni „Ziut” Gralak – trąbka
Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja

22 wrzesień 2016, godz. 20:00
Skolias & Skolias

Jorgos Skolias – głos, elektronika
Antonis Skolias – instrumenty perkusyjne, elektronika

13 październik 2016, godz. 20:00
Special Trio

Ed Cherry – gitara
Arek Skolik – perkusja
Adam Kowalewski - kontrabas

20 październik 2016, godz. 20:00
New Bone - Teatr Witkacego od-JAZZ-dowo

Tomasz Kudyk – trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy
Dominik Wania – fortepian
Maciej Adamczak – kontrabas
Dawid Fortuna – perkusja

10 listopad 2016, godz. 20:00
Piotr Schmidt & Wojciech Niedziela Duo

Piotr Schmidt – trąbka
Wojciech Niedziela – fortepian

17 listopad 2016, godz. 20:00
Piotr Lemańczyk Trio

Piotr Lemańczyk – kontrabas
Jakub Skowroński – saksofon
Sławek Koryzno - perkusja

08 grudzień 2016, godz. 20:00
Przemek Strączek International Group

Przemek Strączek – gitara
Michał Wierba – piano
Francesco Angiuli – kontrabas
Flavio Li Vigni – perkusja

15 grudzień 2016, godz. 20:00
Bartek Pieszka Quartet feat. Nikola Kołodziejczyk

Bartek Pieszka – wibrafon
Nikola Kołodziejczyk – fortepian
Maciej Szczyciński – kontrabas
Szymon Madej – perkusja

Tuesday, September 6, 2016

Obara International - Live In Mińsk Mazowiecki (2015)

Obara International

Maciej Obara - alto saxophone
Dominik Wania - piano
Tom Arthurs - trumpet
Ole Morten Vagan - double bass
Gard Nilssen - drums

Live In Mińsk Mazowiecki

FOR TUNE 0080


By Krzysztof Komorek

Czy ktoś jeszcze pamięta rok 2013? Wtedy właśnie ukazały się pierwsze płyty wydawane przez For Tune. Ot tak, po prostu (patrząc oczywiście z punktu widzenia odbiorcy) pojawił się na rynku nowy wydawca, oferujący nam jazz. Wiele osób z zaskoczeniem odkryło wtedy jak dużo bardzo dobrej, polskiej muzyki jazzowej, pozostawało dotąd poza głównym nurtem wydawniczym. Kolejne płyty przynosiły następne odkrycia: muzyków, zespołów, projektów. Jednym z pierwszych wydanych wtedy tytułów była płyta kwartetu Macieja Obary z muzyką Krzysztof Komedy. Wszystkich tych, którzy stali się wówczas, a także tych, którzy byli już wcześniej zagorzałymi fanami Obara International, pragnę poinformować, że oto są już dostępne kolejne nagrania tego zespołu. Spieszę też od razu z kolejną dobrą wiadomością: ta płyta jest jeszcze lepsza od poprzednich. "Live In Mińsk Mazowiecki" zawiera koncert nagrany pod koniec roku 2014 w Miejskim Domu Kultury w tytułowym mieście. Podczas godzinnego występu muzycy zaprezentowali program złożony przede wszystkim z kompozycji lidera kwartetu uzupełniony o utwory autorstwa basisty Ole Mortena Vagana oraz Toma Arthursa. W mińskim MDK-u zespół zagrał jako kwintet, bowiem do znanej już z wcześniejszych nagrań czwórki muzyków dołączył wspomniany Arthurs.

Artyści uraczyli publiczność muzyką bardzo zróżnicowaną. Nie należy więc spodziewać się wyłącznie freejazzowej jazdy bez trzymanki, ani też wyłącznie solidnego mainstreamu. Płyta jest dobrze wypośrodkowana. Muzycy potrafią zaskoczyć zmianą tempa i stylistyki, czemu sprzyja długość granych utworów. Najbardziej zapada w pamięć "One for.." zaczynający się przejmującymi tonami trąbki, niemal do połowy będący klasyczną balladą, ale kończący się bardzo swobodnymi wariacjami, będącymi jednocześnie płynnym przejściem do kolejnego utworu. Uwagę zwracają także: oszczędny w środkach wyrazu, jednakże przebogaty treściowo "Magret" oraz "Joli Bord" z powracającym motywem instrumentów dętych wplecionym w solowe popisy Garda Nilssena.

Pozwolę sobie jeszcze na dwa małe "wyróżnienia indywidualne". Pierwsze dla Dominika Wani za kilka długich, kosmicznie doskonałych, wielominutowych solówek, pokazujących, że nie należy szufladkować go jako pianisty "romantyzującego". Drugie dla Macieja Obary, za to, że potrafił zostawić miejsce do muzycznych popisów zaproszonemu gościowi i pozostałym muzykom, samemu - tym razem - prezentując się przede wszystkim jako znakomity kompozytor. To cecha charakteryzująca klasowego lidera.

Recenzenci często nadużywają stwierdzenia o łączącej muzyków "chemii". Jednakże w wypadku Obara International to stwierdzenie pasuje jak ulał. Cała piątka zna się świetnie, współpracuje ze sobą od lat. Oprócz stricte muzycznych działań prowadzą także warsztaty podczas łódzkiej Letniej Akademii Jazzu. Koncert w Mińsku Mazowieckim zdecydowanie im się udał. Zaiskrzyło po raz kolejny. Klasa muzyków robi oczywiście swoje, ale to właśnie ten nieuchwytny pozazmysłowy pierwiastek porozumienia rozróżnia nagrania bardzo dobre od wybitnych. Śmiem zaś twierdzić, że "Live In Mińsk Mazowiecki" to właśnie płyta wybitna. Żeby zaś Państwa zachęcić do niej jeszcze bardziej dodam, że oryginalne wydanie uzupełnione jest o DVD z nagraniem koncertu.

Sunday, September 4, 2016

Festiwal Muzyki Improwizowanej jaZZ i okolice 2016: "Otwarta przestrzeń i wyobraźnia - współczesne formy jazzu"


Początki naszych muzycznych propozycji sięgają 2004 roku, kiedy to rozpoczęliśmy realizację koncertów w Górnośląskim Centrum Kultury i Jazz Klubie Hipnoza w Katowicach jako cykl: jaZZ i okolice, dedykowany nowym nurtom w szeroko pojętej muzyce improwizowanej i jazzie.

Od roku 2007 zmieniliśmy nazwę na Festiwal Muzyki Improwizowanej jaZZ i okolice/jaZZ & beyond Improvised Music Festival, który odbywa się w Katowicach. Od jesieni 2012 roku festiwal stał się wydarzeniem odbywającym się także w kilku innych miastach województwa śląskiego.

W tym roku festiwalowe koncerty odbędą się: Częstochowie, Chorzowie, Cieszynie, Gliwicach, Katowicach, Koszęcinie, Rybniku, Siemianowicach, Sosnowcu, ponadto po raz pierwszy w stolicy województwa opolskiego – Opolu, w okresie trzech jesiennych miesięcy - od października do połowy grudnia.

Celem festiwalu jest zaprezentowanie melomanom najnowszych obszarów muzycznych poszukiwań w dziedzinie improwizacji, w mniejszym stopniu związanych z tradycyjnym dziedzictwem jazzu, pojmowanym na sposób purystyczny i akademicki, natomiast w większym stopniu stawiającym akcent na aktualności muzyki improwizowanej oraz tworzące go kreatywne artystycznie środowiska w Polsce i na świecie.

Prezentowana muzyka to wielowątkowa podróż po świecie różnorodnych kultur i tradycji - historii amerykańskiego, europejskiego i polskiego jazzu, pokrewnych gatunków muzyki, takich jak: blues, rhythm and blues, muzyki etno-folkowej, brzmień muzyki klasycznej i eksperymentalnej.

Motto tegorocznej i jubileuszowej 10. edycji festiwalu brzmi: "Otwarte przestrzeń i wyobraźnia – współczesne formy jazzu". W jej ramach realizowany będzie projekt specjalny, który efektownie uzasadnia nasze motto - spotkanie muzyków polskich i amerykańskich pod kierownictwem znakomitej nowojorskiej kompozytorki i flecistki Jamie Baum. Finalnym efektem spotkania muzyków oraz prób będzie koncert w Filharmonii Śląskiej, a następnie wylot zespołu do Portugalii na festiwal Guimarães Jazz.

Pomysłodawcą, autorem programu festiwalu i jego głównym promotorem jest Andrzej Kalinowski. Producentem festiwalu jest Tomasz Szabelski, prezes Stowarzyszenia Inicjatywa.

Szczegółowy program:

Joyce Moreno & Band
01 Października 2016 godz. 19:00 | Teatr Ziemi Rybnickiej, ul. Plac Teatralny 1 , 44-200 Rybnik
Bilety: 40 zł


Joyce Moreno - śpiew, gitara
Helio Alves - fortepian
Rodolfo Stroeter - kontrabas
Tutty Moreno – perkusja

Anna Gadt Quartet
08 Października 2016 godz. 19:00 | Centrum Kultury Jazovia, ul. Rynek 10, 44-100 Gliwice
Bilety: 30 zł

Anna Gadt - śpiew, kompozycje
RGG Trio:
Łukasz Ojdana - fortepian
Maciej Garbowski - kontrabas
Krzysztof Gradziuk – perkusja

Jamie Saft New Zion Trio feat. Cyro Baptista, Sala Koncertowa PSM w Opolu
09 Października 2016 godz. 19:00 | Sala Koncertowa Państwowej Szkoły Muzycznej w Opolu, ul. Strzelców Bytomskich 18, 45-084 Opole

Jamie Saft - fortepian, instrumenty klawiszowe
Cyro Baptista - instrumenty perkusyjne, śpiew
Brad Jones - kontrabas
Ben Perowsky - perkusja

JOHN SCOFIELD QUARTET - "COUNTRY FOR OLD MEN", support: BlackBird
24 Października 2016 godz. 19:00 | FILHARMONIA CZĘSTOCHOWSKA im. Bronisława Hubermana, ul. Wilsona 16, 42-202 Częstochowa
Bilety: 60 i 80 zł

John Scofield Quartet
John Scofield - gitara
Larry Goldings - organy, fortepian
Steve Swallow - kontrabas
Bill Stewart – perkusja

BlackBird
Michał Walczak: gitara
Michał Rorat: fortepian
Paweł Surman: trąbka
Bartek Bednarek: gitara basowa
Frank Parker: perkusja

Zohar Fresco Quartet
29 Października 2016 godz. 20:00 | Chorzowskie Centrum Kultury, ul. Sienkiewicza 3, Chorzów
Bilety 40 zł

Zohar Fresco - bębny ramowe, inne perkusjonalia, śpiew ; 
Tomer Bar - fortepian 
Mark Moshayev - perkusja 
Christos Barabas Ney - śpiew

Jamie Baum Polish - American Octet
05 Listopada 2016 godz. 19:00 | Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, ul. Sokolska 2, 40-084 Katowice
Bilety: 30 zł

Jamie Baum - flety, kompozycje i aranżacje, prowadzenie zespołu;
John Escreet - fortepian, Fender Rhodes
Maciej Obara – saksofon altowy  
Tomasz Dąbrowski - trąbka
Ireneusz Wojtczak – saksofon tenorowy i klarnet
Gabriel Niedziela – gitara
Zachary Lober – kontrabas
Jeff Hirshfield – perkusja

Sylvie Courvoisier Trio with Kenny Wollesen and Drew Gress
10 Listopada 2016 godz. 20:00 | Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego, ul. Sokolska 2, 40-084 Katowice
Bilety: 30 zł

Sylvie Courvoisier - fortepian
Drew Gress - kontrabas
Kenny Wollesen – perkusja

Kuba Więcek / Mateusz Gawęda Special Project feat. Ralph Alessi
12 Listopada 2016 godz. 19:00 | Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk" im. Stanisława Hadyny - sala widowiskowa w Pawilonie im. E. Kamińskiej, ul. Zamkowa 3, 42-286 Koszęcin
Bilety: 10 zł

Ralph Alessi - trąbka
Kuba Więcek - saksofon  
Mateusz Gawęda - fortepian 
Max Mucha - Kontrabas 
Moritz Baumgärtner - perkusja

Pasimito, Cieszyński Ośrodek Kultury
17 listopada 2016 godz. 20:00 | Cieszyński Ośrodek Kultury "Dom Narodowy", Rynek 12, 43-400 Cieszyn, Bilety: 20 zł


Michał Sosna - sax
Patryk Zdebik - sax
Paweł Stawarz - malletKAT
Jan Mitoraj - gitara
Jacek Stobiecki - bass
Przemysław Lechowicz - perkusja

Tymański Yass Ensemble feat. Antoni "Ziut" Gralak
27 Listopada 2016 godz. 19:00 | Sala widowiskowo - koncertowa "Muza", Warszawska 2, 41-200 Sosnowiec
Bilety 30 zł

Tymon Tymański - kontrabas, gitara, śpiew
Antoni "Ziut" Gralak - trąbka
Alek Korecki - saksofon altowy
Irek Wojtczak - saksofon tenorowy
Bronek Duży - puzon
Roman Ślefarski – perkusja

100nka – Park Tradycji, Siemianowice Śląskie
03 Grudnia 2016 godz. 19:00 | Park Tradycji, ul. Orzeszkowej 12, Siemianowice Śląskie
Bilety: 15 zł

Przemysław Borowiecki – perkusja
Adam Stodolski – kontrabas
Tomasz Leś – gitara

Makemake/ Zbigniew Chojnacki / Dominik Strycharski - solo i w duecie - Jazz Club Hipnoza, Katowice, 04 Grudnia 2016 godz. 19:00 | Jazz Club Hipnoza, Plac Sejmu Śląskiego 2, 40-032 Katowice

Zbigniew Chojnacki - akordeon
Dominik Strycharski - flety, głos
Rafał Blacha - gitara preparowana
Łukasz Marciniak - gitara elektryczna, elektronika
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...