Pages

piątek, 2 stycznia 2015

Artur Maćkowiak/Grzegorz Pleszynski - A Sound Of The Wooden Fish (2014)

Artur Maćkowiak/Grzegorz Pleszynski

Artur Maćkowiak - guitar, synthesizer, electronics
Grzegorz Pleszyński - voice, plastics tube trumpet
Jerzy Mazzoll - clarinet (track 1)

A Sound Of The Wooden Fish



Wet Music

By Bartosz Nowicki

Wydany wiosną tego roku "Rock & Roll History Of Art" bydgoskiego performera, muzyka i improwizatora Grzegorza Pleszyńskiego, był błyskotliwą próbą transkrypcji awangardowej sztuki na język muzyki, ujętą w elastyczne ramy post-yassowej artykulacji. Na wydanej przez Wet Music płycie "A Sound Of The Wooden Fish", nagranej wespół z Arturem Maćkowiakiem, koncept zostaje zastąpiony improwizacją, wprowadzającą muzyków w stan dźwiękowej medytacji. "Nagrania powstały podczas jednej, improwizowanej sesji. Za jednym podejściem nagraliśmy cały materiał, poddając się tej wyjątkowej energii, która się wtedy wytworzyła" - wspominają we wkładce albumu muzycy.

Współpraca miedzy Pleszyńskim i Maćkowiakiem przebiega na tej płycie w doskonałej symbiozie i jak na improwizację, zaskakuje niezwykle spójną strukturą, płynną narracją i gęstą materią dźwiękową. Oparta na intuicji muzyków, skondensowana wypowiedź została zaprezentowana szeregiem długich, linearnych, pojawiających się i znikających ambientowych ścieżek. Dronowe, pulsujące tła złożone z tężejących pogłosów stanowią oś trzech kompozycji, na którą nawlekane są; transowe, syntetyczne bębny, elektroniczne szelesty, spreparowane dzwonki oraz stanowiące osnowę albumu elementy zaimprowizowane przez muzyków na charakterystycznych dla nich instrumentach. Gitara Maćkowiaka rozbrzmiewa wachlarzem faktur i ornamentacji, kreśląc rozmyte pogłosem kontury kompozycji. Jej artykulacja i tembr nadaje utworom określonego charakteru, wybrzmiewając w zamglonych, amorficznych plamach ("part I"), połyskując świetlistymi pasażami ("part II"), czy skręcając w stronę alt countrowych wątków ("part III"). Tak rozpiętą paletę hipnotycznych plam i rytmów Pleszyński dopełnia wokalnymi zaśpiewami oraz dochodzącymi ze specjalnie spreparowanej trąbki (ustnik, długi plastikowy wąż, lejek spożywczy) przeciągłymi sygnałami, które momentami ewoluują w melodyjne szkice. Do improwizowanych kompozycji, już w fazie postprodukcyjnej, dodane zostały jeszcze ścieżki wyryte drapieżnym i zdecydowanym brzmieniem klarnetu Jerzego Mazzola. 

Nad nagraniem unosi się atmosfera buddyjskiego rytuału, wyraźnie zaznaczona brzmieniem i artykulacją poszczególnych instrumentów. Przeciągła i przenikliwa trąbka Pleszyńskiego udanie wciela się w brzmienie piszczałki kangling - buddyjskiego instrumentu modlitewnego wykonywanego z ludzkich kości udowych. Z kolei dronujące brzmienie klarnetu Mazzolla nawiązuje do nabożnych dźwięków trąb rag dung. Jeśli wziąć również pod uwagę wymienione wcześniej liturgiczne dzwonki, transową strukturę utworów oraz tytułowe odniesienie do innego z instrumentów rytualnych - drewnianej ryby - to dźwiękowy dialog instrumentalistów nabiera znamion duchowego uniesienia czy wręcz muzycznej modlitwy.

"A Sound Of The Wooden Fish" jest owocem długoletniej współpracy duetu Pleszyński - Maćkowiak, opartej na doświadczeniu i intuicyjnej więzi łączącej artystów. Ich eteryczne i powściągliwe improwizacje emanują barwami przenikających się instrumentów, które pobudzone transowym pulsem, hipnotyzują słuchacza, pozwalając mu wraz z twórcami zatopić się w ambientowych medytacjach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz