Pages

poniedziałek, 31 października 2016

Jazz Dobry Nad Dolinką - koncert Jachna/Tarwid/Karch - Sundial II


10.11.2016 Warszawa
Służewski Dom Kultury
Godz. 19.30 Bilety 20 zł

Wojciech Jachna - trąbka
Grzegorz Tarwid - instrumenty klawiszowe
Albert Karch - perkusja

Jeden z najciekawszych projektów ostatnich lat na jazzowej scenie. Po obsypanej znakomitymi recenzjami płycie "Sundial" trio Jachna/Tarwid/Karch zdecydowało się na wydanie drugiego albumu w prestiżowej słowackiej wytwórni Hevhetia. W skład zespołu wchodzi Wojciech Jachna, jeden z najważniejszych obecnie trębaczy polskich, znany z zespołów Contemporary Noise Quintet/Sextet, Sing Sing Penelope, współtworzący znakomite składy: Jachna/Buhl, Jachna/Wójciński, Jachna/Mazurkiewicz/Buhl czy Innercity Ensemble, oraz dwóch wybitnych absolwentów prestiżowego Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze - pianista Grzegorz Tarwid i perkusista Albert Karch. Młodszych metrykalnie, ale muzycznie świadomych i dojrzałych artystów. Słuchając koncertów tria ma się wrażenie przysłuchiwania muzycznej dyskusji przyjaciół, a nie solisty i tzw. "sekcji", bo wart podkreślenia jest równomierny podział ról w zespole.

O nagrodzonej tytułem TOP NOTE miesięcznika JazzPress Piotr Wickowski napisał: "Płyta "Sundial" jest dziełem wyjątkowym na polskim rynku, trudnym do prostego zaszufladkowania, pełnym ciekawych znaczeń i wewnętrznych napięć. Choć zauważalnie klasycystyczny w swojej wymowie, album tria nie jest zaadresowany wprost do miłośników jazzowych adaptacji klasyki. Muzycy nie szukali też uzasadnienia dla swojej oryginalnej formuły poprzez zamieszczanie na płycie przeróbek utworów muzyki poważnej. Postawili na własny koncept, dostosowując do tego własny styl. Oby wytrwali na tej drodze jak najdłużej."

Materiał z nowej płyty jest krokiem naprzód w ich rozwoju muzycznym, stylistyczne spektrum sięga od muzyki kameralnej aż po jazzowy mainstream. Jaka jest "Sundial II"? Warto sprawdzić na własne uszy, a koncert promocyjny płyty jest do tego najlepszym pretekstem.

niedziela, 30 października 2016

Dino Saluzzi Group, Food i Avishai Cohen Quartet na Jazzowej Jesieni w Bielsku-Białej !!!


Dino Saluzzi Group
15.11.2016, godz. 19.00
Bielskie Centrum Kultury

Dino Saluzzi - bandoneon
José María Saluzzi - gitara, gitara requinto
Nicolás "Colacho" Brizuela - gitara
Félix "Cuchara" Saluzzi - saksofon tenorowy, klarnet
Matías Saluzzi - gitara basowa, kontrabas
U. T. Gandhi - perkusja

Argentyński bandoneonista, kompozytor, improwizator, Dino Saluzzi powraca do swoich korzeni z albumem "El Valle de la Infancia". Nagrany w Buenos Aires, to pierwszy od 2005 roku i albumu "Juan Condori", którą ponownie nagrał ze swoim "zespołem rodzinnym". Na saksofonie tenorowym i klarnecie usłyszymy jego brata Félixa "Cuchara" Saluzzi, syna Jose Maria na gitarach i siostrzeńca Matíasa na gitarach basowych. Pozostali członkowie zespołu to wieloletni przyjaciele Saluzziego, grający na siedmiostrunowej gitarze Nicolás "Colacho" Brizuela, znany ze współpracy z piosenkarką Mercedes Sosa oraz perkusista U. T. Gandhi - zaproszeni przez Dino, by rozwinąć jego muzykę, natchnąć ją nowym wymiarem wolności. W notatce towarzyszącej albumowi, Leopoldo Castilla pisze: Różne gatunki muzyczne są tu pełne życia w takich tańcach jak zumba, carnavalito i chacarera.... ta muzyka oddaje świat z którego się narodziła; świat Północnej Argentyny oświetlony żałobą, zatracający się w radości. 

Timoteo "Dino" Saluzzi, argentyński wirtuoz bandoneonu, urodził się w rodzinie muzyków folkowych, w Campo Santo, prowincji Salto w północnej części Argentyny. Pierwszy zespół uformował w wieku 14 lat. Zawsze kluczowe dla konstruowanej muzyki było znaczenie korzeni etnicznych. Podczas studiów w Buenos Aires poznał Astora Piazzolę, potężny autorytet w dziedzinie tango nuevo, który zaszczepił w nim ideę wyzwolenia gatunku z ograniczeń związanych z tańcem. W 1965 r. Saluzzi wrócił do Salto, gdzie koncentrował się na tworzeniu kompozycji opartej na andyjskiej kulturze ludowej. We wczesnych latach 70. współpracował z saksofonistą tenorowym Gato Barbierim. W listopadzie 1982 r. Saluzzi związał się z wytwórnią ECM i odtąd wydawał dla niej płyty przy wsparciu jazzmanów takich jak: Charlie Haden, Palle Mikkelborg i Pierre Favre ("Once Upon A Time - Far Away In The South"), Enrico Rava ("Volver"), Marc Johnson ("Cité De La Musique"), Tomasz Stańko i John Surman ("From The Green Hill") a także Palle Danielsson ("Responsorium").


Food
16.11.2016, godz. 18.00
Bielskie Centrum Kultury

Thomas Strønen - perkusja, elektronika, instrumenty perkusyjne, moog, Fender Rhodes
Iain Ballamy - saksofony, elektronika

Projekt Food tworzy pochodzący z Norwegii multiinstrumentalista Thomas Strønen (instrumenty perkusyjne, elektronika) oraz brytyjski saksofonista Iain Ballamy. Ich pierwsze spotkanie miało miejsce pod koniec lat 90-tych zeszłego wieku, na festiwalu w Trondheim w Norwegii. Ich muzyka to dialog między melodyjnym i lirycznym saksofonem Iaina Ballamiego a przestrzennym i groove’owym graniem perkusisty Thomas Strønena. Dzięki temu połączeniu, Food to jeden z najciekawszych na europejskiej scenie jazzowej projektów, które wnoszą nową jakość w elektroakustyczną improwizację. Dla wytwórni ECM nagrali trzy albumy: “Quiet Inlet” (2010), “Mercurial Balm” (2012), “This is not miracle” (2015). W recenzji albumu “Quiet Inlet” John Fordham tak pisze dla magazynu “The Guardian”: ECM-owska dbałość o jakość dźwięku jest bardzo ważna, “Quiet Inlet” przeszywająco wibruje, fascynuje detalami, przeszywa na wskroś.(..) To jest współczesną muzyka, która wchodzi do wnętrza (…).


Avishai Cohen Quartet
16.11.2016, godz. 18.00
Bielskie Centrum Kultury

Avishai Cohen - trąbka
Yonathan Avishai - fortepian
Yoni Zelnik - kontrabas
Johnathan Blake - perkusja

Avishai Cohen, doskonały trębacz jazzowy młodego pokolenia w swoim autorskim projekcie. Urodził się i wychował w Izraelu, jednak od lat działa z powodzeniem w Nowym Jorku. Absolwent Berklee College of Music, okrzyknięty „wschodzącą gwiazdą” w rankingu DownBeat Critics Poll (2012) cieszy się reputacją muzyka o indywidualnym stylu i oryginalnym brzmieniu.

Niezwykle kreatywny i aktywny zarówno jako lider jak i sideman. Zagrał z sukcesem na Newport Jazz Festival (2012) wraz ze swym trio Triveni. Objechał świat wraz z prestiżowym SF Jazz Collective. Występuje również wraz z The 3 Cohens Sextet – ze swą siostrą klarnecistką i saksofonistką Anat oraz bratem Yuvalem. Wraz z rodzinnym składem The 3 Cohens, Avishai dwukrotnie był headlinerem w legendarnym klubie Village Vanguard. Został również wyróżniony okładką prestiżowego Down Beat. „New York Times” opisał go następująco: Asertywny, doświadczony trębacz o wysmakowanym modernistycznym stylu.

sobota, 29 października 2016

Kamil Piotrowicz Sextet - Popular Music (2016)

Kamil Piotrowicz Sextet

Kamil Piotrowicz - piano
Piotr Chęcki - tenor saxophone
Kuba Więcek - alto & soprano saxophones
Emil Miszk - trumpet
Andrzej Święs - double bass
Krzysztof Szmańda - drums, vibraphone

Popular Music

HEVHETIA 0134

By Adam Baruch

This is the second album by young Polish Jazz pianist/composer Kamil Piotrowicz, this time recorded in a sextet setting with trumpeter Emil Miszk, saxophonists Kuba Więcek and Piotr Chęcki, bassist Andrzej Święs and drummer Krzysztof Szmańda. The album presents nine original compositions, all by Piotrowicz.

The music is a superb collection of modern Jazz compositions, brilliantly arranged for the sextet, using all the power and interplay possibilities of the relatively large ensemble. The compositions are diverse and quite complex, changing styles and tempi rapidly and displaying an incredible maturity relative to the age of the composer. In spite of the complexity and multilayered structure the compositions are completely coherent and deeply moving emotionally. Stylistically the music moves between contemporary Classical oriented pieces and large ensemble compositions, firmly based on the tradition developed in the late 1950s and 1960s by such Jazz mavericks like George Russell and Charles Mingus. Adorned with typical European harmonies this music reaches peaks rarely heard before.

The level of execution of this difficult music is also exceptional. All the participants play amazing solo parts and cooperate brilliantly in the ensemble parts, with the rhythm section firmly holding the intricate musical construction in place. Nothing is taken for granted here and these wonderful musicians keep surprising the listener again and again, with a bag of virtuosic tricks that never ceases to amaze. Most of the individual statements are concise and perfectly suited to the musical setting at the moment of their execution,

This album is a giant step forward for Piotrowicz and although his debut album, released a year earlier, showed a lot of potential, nothing prepared the listeners for this masterpiece following up so soon. This is definitely one of the best Polish Jazz albums released in 2016 and a very strong contender for the top of the heap. If Piotrowicz is able to create music of such profound impact today, what will happen next? This is an absolute must for all Polish Jazz connoisseurs around the world and an exquisite example of the fact that Jazz is alive and kicking and progressing and exciting and intensely beautiful! Hats off!

czwartek, 27 października 2016

Jachna/Tarwid/Karch - Sundial II (2016)

Jachna/Tarwid/Karch

Wojciech Jachna - trumpet, flugelhorn
Grzegorz Tarwid - piano
Albert Karch - drums, percussion

Sundial II

HV 0130-2-331



By Adam Baruch

This is the second album by the excellent Polish Jazz trio consisting of trumpeter Wojciech Jachna, pianist Grzegorz Tarwid and drummer Albert Karch. It presents nine original compositions, four of which were composed by Tarwid, two were composed by Karch, one was composed by Jachna, one was co-composed by Jachna and Tarwid and the final one was co-composed by all three members of the trio.

The trio's previous album, which created quite a stir on the Polish scene when it was released two years earlier, has set an incredibly high hurdle before the musicians to follow up and even more so to further develop their music, with the usual "second album dread" hovering above. I am delighted to say that they did not disappoint and managed very successfully to surmount all the perils.

The main element of this album is the decisive role of the composition, which takes over the role of improvised music, which was the primary modus operandi on the debut album. It becomes very apparent after just a few moments of listening, that this music is carefully composed and structured, which takes it even closer to the contemporary Classical idiom and further away from Jazz, than previously. 

The music is mostly very serene, relaxed and minimalistic, with prolonged pauses and a vast amount of space between the notes, except for a few highly intensive passages. Tarwid, who is the primary composer this time, plays long solo piano passages, which resemble the characteristic atmosphere of the music by the great French composer Erik Satie. Jachna almost completely avoids his blistering staccatos and mostly just plays the melody lines and variations. Karch also does not play traditional rhythms, just adds percussive layer to the music, mostly using mallets and playing very modestly. As a trio they are extremely effective, balanced and expressive, using the silence and space as their most efficient tool.

Together the trio creates an amazing amalgam of contemporary music, which simply eschews any simplistic classification. For a lack of a better definition it could be described as belonging to the very liberal and broad definition of the Jazz idiom, but in truth it could be also perceived as a next step in the development of contemporary music. Free yet organized, unconventional yet coherent, composed yet unexpected, this is definitely some of the best music that is being played in Europe these days.

One can only speculate what these young musicians will come up with in the future, but it is pretty sure it will be fresh and intellectually challenging. This level of composition and performance happens only very rarely, even on the European Jazz scene, which is blessed with remarkable quantity of extremely talented young musicians. In the meantime we can enjoy every second of this superb album, filling our hearts with the joy of creation these musicians share with us. Absolutely brilliant!

środa, 26 października 2016

The Beat Freaks - Leon (2016)

The Beat Freaks

Michał Starkiewicz - guitar
Tomasz Licak - saxophone, bass clarinet
Paweł Grzesiuk - bass
Radek Wośko - drums

Leon

GATEWAY MUSIC 2016


By Tomasz Łuczak

Czy istnieje idealny przepis na udaną płytę jazzową? Podobno może chodzić o zgrabne wyważenie pomiędzy dobrze skrojoną kompozycją, a dojrzałą formą improwizowaną. Jeśli w istocie tak jest, to jestem skłonny zdecydowanie uwierzyć w muzyczną propozycję gitarzysty Michała Starkiewicza i jego projektu The Beat Freaks. Jawi mi się ona przede wszystkim jako bardzo atrakcyjne uchwycenie przysłowiowego "złotego środka", gdzie główną rolę gra balans i kompetencja artystyczna tworzących.

Owa równowaga to w równej mierze zasługa Starkiewicza, jak i jego znakomitych kompanów - kiedy trzeba z klasą zadziornego saksofonisty Tomasza Licaka, dobrze lawirującego między powściągliwością, a kontrolowaną frywolnością basisty Pawła Grzesiuka i fachowo trzymającego wszystko w rytmicznych ryzach, perkusisty Radka Wośki. W konsekwencji mamy do czynienia z niezwykle spójną, bezpretensjonalną koncepcją muzyczną, pozbawioną niepotrzebnego chaosu i ukierunkowaną na wzajemne zrozumienie. A o to przecież chodzi.

Płyta "Leon" to próba muzycznego zilustrowania życia i twórczości Leona Kokakiewicza - fikcyjnej postaci stworzonej przez zespół - barda miejskiego z czasów gwałtownego rozwoju przemysłu. Wizjonerskie idee, inspiracja maszynami oraz nieskromne ilości porzeczkowego trunku dały nieoczekiwaną mieszankę rytmów, brzmień i melodii. Zespół The Beat Freaks stara się oddać te niepowtarzalne pomysły przy pomocy współczesnych instrumentów, które zresztą przewidział już 200 lat temu sam Kokakiewicz. Ale to nie wszystko - innowacja była bowiem nadrzędna ideą industrialnego barda, dlatego The Beat Freaks tworzy coraz to nowszą muzykę, która śmiało patrzy naprzód.

wtorek, 25 października 2016

Cracow Jazz Collective – No More Drama (2016)

Cracow Jazz Collective

Mateusz Gawęda - piano
Cyprian Baszyński - trumpet
Dominik Mietła - trumpet
Marcin Ślusarczyk - alto saxophone
Sławomir Pezda - tenor saxophone
Bartłomiej Prucnal - baritone saxophone
Piotr Południak - double bass
Dawid Fortuna - drums

No More Drama

FOR TUNE 0093

By Adam Baruch

This is the debut album by Polish Jazz ensemble Cracow Jazz Collective, an octet led by pianist/composer Mateusz Gawęda, one of the most notable upcoming Polish Jazz musicians in recent years. The rest of the ensemble consists of other young and upcoming Polish Jazz musicians: trumpeters Cyprian Baszyński and Dominik Mietła, saxophonists Marcin Ślusarczyk, Sławomir Pezda and Bartłomiej Prucnal, bassist Piotr Południak and drummer Dawid Fortuna. The album presents three expanded compositions, all originals by Gawęda.

The music embodies an amazing amalgam of contemporary Modern Jazz, which moves stylistically between swinging melodic themes and collective group improvisation with elegance and grace. The sound of the octet is typical of much larger ensembles and is no less powerful than a Big Band at times. The arrangements, which call for unisono brass parts and almost Rock like rhythmic riffs, create a fat sound, which is extremely effective. All these contribute to the fact that this is one of the most quite recordings on the Polish scene lately.

The extended pieces offer plenty of opportunity to show the individual talents of the ensemble members, which are all very impressive, but also emphasize the ability of the musicians to sub-divide the lineup into sections, which play in a variety of combinations from unisono to individual improvised statements. The majority of the music is however very "well behaved" and follows strictly wonderfully arranged scenarios.

This album reveals a much lesser known side of Gawęda, who so far is mostly known as a piano virtuoso of highly individual style, who plays mostly Free Jazz and Improvised Music, whereas here he symbolizes the Jazz tradition not only as the composer and arranger but also as a player, which can be followed through out this album. Perhaps the fact that this music was recorded a couple of years before it was released, portrays Gawęda at that time, which is not what he does now, but I certainly hope he will make more music as majestic and skillfully arranged as this one in parallel to his explorations of the Free realms.

There is little doubt as to the fact that music is such complexity on one hand and perfect execution on the other is the proof of the incredible level of the young generation of Polish Jazz musicians, who are slowly taking over the local scene into their capable hands. In fact it is so good that it should studied by other young musicians as a model of what Jazz is all about. Definitely a shining gem of an album!

poniedziałek, 24 października 2016

Tribute To Andrzej Przybielski - płyta i koncert !!!


Doszło do historycznego wydarzenia - dobiegła końca sesja nagraniowa albumu dedykowanego pamięci Andrzeja Przybielskiego. Z inicjatywy Macieja Fortuny spotkało się sześciu wybitnych trębaczy (Wojciech Jachna, Piotr Schmidt, Marcin Gawdzis, Maurycy Wójciński, Tomasz Kudyk, Maciej Fortuna) oraz sekcja rytmiczna, której członkowie współpracowali z Przybielskim (Grzegorz Nadolny, Grzegorz Daroń, Jakub Kujawa).

Artyści spotkali się w miejscu, w którym żył i tworzył Andrzej Przybielski. Album, którego premiera zaplanowana została na 5 listopada 2016, zawiera zarówno utwory autorstwa Przybielskiego, jak i kompozycje oparte na jego improwizacjach. Premiera połączona zostanie z uroczystym koncertem w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy.


Wszystkie utwory zostały zaaranżowane na nonet jazzowy; na płycie znajdą się kompozycje związane zarówno z początkami ścieżki artystycznej Andrzeja Przybielskiego, jak i opracowania jego późniejszych utworów, m.in. "Motyw Afro", "W Arce", "Afro Blues", "Hey Jack". Album zawierać będzie ponadto zapis rozmowy przeprowadzonej z Andrzejem Przybielskim w bydgoskim klubie Mózg.

Andrzej Przybielski (1944-2011) - bydgoski muzyk jazzowy, wybitny trębacz związany z polską sceną awangardową i free jazzową. Współpracował z najwybitniejszymi polskimi muzykami, był także związany ze sceną yassową. Do końca życia koncertował z Asocjacją, jego autorskim projektem współtworzonym m.in. z Grzegorzem Daroniem i Grzegorzem Nadolnym.

Autorem zdjęcia okładki "Tribute To Andrzej Przybielski" jest Marek Hofman, a autorem zdjęcia plakatu wydarzenia jest Wojciech Woźniak.

Płyta została nagrana w składzie:

Maciej Fortuna - trąbka
Wojciech Jachna - trąbka
Marcin Gawdzis - trąbka
Piotr Schmidt - trąbka
Maurycy Wójciński - trąbka
Tomasz Kudyk - trąbka
Jakub Kujawa - gitara
Grzegorz Nadolny - kontrabas
Grzegorz Daroń - perkusja

sobota, 22 października 2016

Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio & Mr. Krime – Vars & Kaper DeconstructiON (2016)

Paweł Kaczmarczyk Audiofeeling Trio & mr. Krime

Paweł Kaczmarczyk - piano
Maciej Adamczak - bass
Dawid Fortuna - drums
Mr. Krime - electronics

Vars & Kaper DeconstructiON

HV 0126


By Adam Baruch

Three years ago I initiated a series of concerts/recordings as part of the Singer Jazz Festival, of which I am the artistic director, of music by the great "American" composers: Victor Young, Bronisław Kaper and Henryk Wars, all three of which are in fact Polish Jews, who immigrated to the US at some stage of their life. The fact that they had Polish/Jewish roots is almost completely unknown not only to the American public (which is not surprising), but sadly also to Polish public. The main purpose, therefore, of these concerts/recordings was to bring their Jewish/Polish roots to the attention of music lovers. The music was performed and recorded by my friend, the excellent Polish Jazz pianist Kuba Stankiewicz and his trio, and the entire series was hugely successful. Neither Kuba nor I anticipated the fact that our project would also influence the entire Polish Jazz scene and produce a huge renewed interest in these three composers, which also produced a string of recordings, of which this album is an example.

Paweł Kaczmarczyk is of course one of the most brilliant Polish Jazz pianist, who took the local scene by a storm and during the last decade established himself as a one of its central figures. This is the second album with his trio which includes bassist Maciej Adamczak and drummer Dawid Fortuna. Together they perform nine songs composed by Henryk Wars (four songs) and Bronisław Kaper (five songs, two split into two parts). In addition to the trio the DJ Wojciech Długosz (a.k.a. Mr. Krime) adds turntablism and electronics.

The trio performs beautifully, as expected, playing the classic compositions with the usual flair and technical brilliance. The turntablism, electronics and other sound effects like vintage voice recordings, suit the music well and are non intrusive, but don’t really add anything substantial to the subject matter, beyond being a novelty of sorts.

The usage of the term "deconstruction" in the album's title is however quite problematic. Personally I can't hear anything being deconstructed in the music played on this album? These are just pretty standard interpretations of the classic songs, but deconstructions? The philosophical/aesthetic meaning of deconstruction is certainly absent here and in general this term is being used (or misused) way to often these days. Overall this is an excellent piano trio recording, with brilliant Jazz performances, as expected. Just forget the somewhat pretentious title and enjoy the music!

piątek, 21 października 2016

Izabella Effenberg Trio – Iza (2016)

Izabella Effenberg Trio

Izabella Effenberg - vibraphone
Jochen Pfister - piano
Paweł Czubatka - drums, marimbola
Agnes Lepp - voice (13)

Iza

UNIT 4730


By Adam Baruch

This is the second album by Polish (resident in Germany) vibraphonist/composer Izabella Effenberg, recorded in a trio setting with German pianist Jochen Pfister and Polish (also resident in Germany) drummer Paweł Czubatka. Vocalist Agnes Lepp guests on one track. The album presents fifteen original compositions, all by Effenberg.

The intimate trio format seems to be a perfect setting for Effenberg to show her skills as a player, while Pfister and Czubatka support her amicably all the way through. They let the vibraphone to pave the way, providing the harmonic and rhythmic support, which is needed to turn the trio into an ensemble. There is a lot of mutual sympathy and understanding, and the rather difficult format seems to pose no serious obstacles to these excellent musicians.

But the album is also a great opportunity to encounter the superb compositions, which this album presents. They are wonderfully melodic and lyrical, and ideally suited for the vibraphone, which is a difficult and demanding instrument. These compositions are more mature than those on her debut and Effenberg's progress as a composer is quite evident. She displays typical European sensitivities and harmonic tendencies, which distant her somewhat from the Jazz mainstream tradition, moving more in the direction of contemporary European Jazz. There is even a tendency to open up and introduce more openness and freedom into the music.

This is definitely an impressive follow up to her debut, marking a clear step forward in developing her career, both as an instrumentalist and a composer. Being one of relatively few female vibraphonists, Effenberg definitely starts mo make a mark on the vibraphone scene, which is also completed by her role as an organizer of the Vibraphonissimo Festival in Nuremberg. As usual I'm already looking forward to hear more of her wonderful compositions and her playing in the near future.

czwartek, 20 października 2016

Czwartek Jazzowy z Gwiazdą - New Bone !!!


Scena Klubu Muzycznego 4art
ul. Wieczorka 22
44-100 Gliwice
www.4artgliwice.com
Bilety: 15 zł (do nabycia w Klubie Muzycznym 4art)

Rok jubileuszowy dla Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club, więc i sam cykl Czwartek Jazzowy z Gwiazdą będzie wyjątkowy w tym roku. Jak też ławo zauważyć, mamy w tym roku pewną kumulację jesienną, a to ze względu na fakt, że jesienią świętujemy jubileusz 60-lecia Stowarzyszenia Muzycznego Śląski Jazz Club, czyli najstarszego stowarzyszenia jazzowego w kraju.

W roku ubiegłym obchodziliśmy 130. rocznicę urodzin Stanisława I. Witkiewicza. Teatr Witkacego, który również obchodził w ubiegłym roku jubileusz, tym razem 30-lecia swojego istnienia, dla uczczenia takiej kumulacji świąt postanowił zorganizować koncert z muzyką z takich spektakli, jak m.in. "Na niby – naprawdę", "Czarownice z Salem", "Dr Faustus" czy "Bal w Operze" autorstwa wybitnego kompozytora muzyki teatralnej Jerzego Chruścińskiego – związanego z tą instytucją od początku jej istnienia. Aranżacją, wykonaniem i nagraniem tej muzyki, w charakterystycznym dla siebie klimacie współczesnego jazzu podjął się nasz gość - zespół New Bone. I tak powstała nowa płyta grupy "Teatr Witkacego od-JAZZ-dowo".

New Bone – to kwintet jazzowy złożony z młodych, utytułowanych muzyków. Czterema płytami (w tym trzema autorskimi) utwierdził swoją pozycję na polskim rynku jazzowym. Entuzjastycznie o ich muzycznych dokonaniach wypowiadały się takie autorytety w tej dziedzinie, jak Jarek Śmietana czy Bogdan Chmura. Pozytywny oddźwięk w branżowej prasie zarówno polskiej, jak i zagranicznej, przyczynił się do wzrostu zainteresowania zespołem poza granicami naszego kraju. Grupa otrzymuje propozycje koncertów w najdalszych zakątkach globu, obecnie trwają prace nad kolejnymi zagranicznymi występami. Formacja zaprezentowała się w ramach drugiej edycji festiwalu Polskie Gwiazdy Światowego Jazzu w Moskwie, a także podczas Międzynarodowego Delhi Jazz Festival w 2013 r. Formacja była jedną z gwiazd Varna Summer International Jazz Festival w Bułgarii w 2014 r. oraz brała dział w festiwalu Art Jazz Cooperation - Ukraina 2015. Warto dodać, że zespół w czasie pobytu w Indiach zapisał się także w historii jako pierwsza formacja, która wystąpiła z koncertem jazzowym na żywo w Kaszmirze.

New Bone zagra w składzie:

Tomasz Kudyk – trąbka, flugelhorn
Bartłomiej Prucnal – saksofon altowy
Dominik Wania – fortepian
Maciej Adamczak – kontrabas
Dawid Fortuna – perkusja

środa, 19 października 2016

Włodek Pawlik – Struny Na Ziemi (2011)

Włodek Pawlik

Lora Szafran - vocals
Marek Bałata - vocals
Robert Więckiewicz - recitation
Włodek Pawlik - piano
Paweł Pańta -  bass
Cezary Konrad - drums
Mikołaj Wielecki - percussion

Struny Na Ziemi


POLSKIE RADIO 1395

By Adam Baruch

This is a beautiful album by Polish pianist/composer Włodek Pawlik, which presents a Jazz & Poetry project dedicated to the poetry of Jarosław Iwaszkiewicz, one of the most renowned 20th Century Polish literary figures, although quite controversial on the convoluted Polish political landscape. Pawlik created sixteen musical settings to poems by Iwaszkiewicz, which are executed by a fabulous cast which includes vocalists Lora Szafran and Marek Bałata, actor Robert Więckiewicz, bassist Paweł Pańta, drummer Cezary Konrad and percussionist Mikołaj Wielecki.

The Jazz & Poetry idiom has always been one of great fortes of Polish Jazz and the beautiful Polish poetry seems always to magically inspire musicians and makes them to come up with their best work. This album is another example of this phenomenon and it is absolutely wonderful from start to finish. Pawlik seems to be completely comfortable with the short "song" oriented environment and weaves a series of beautifully melodic, expressive and impressive pieces, which are certainly among his strongest manifestations as a composer.

The vocals and recitation are also superbly executed, with Szafran demonstrating again that she has but a few equals. A pity she does not record more, as her singing is always a source of heavenly pleasure. The instrumental quartet performs spotlessly, with Pawlik sensitive and lyrical phrases amicably and masterfully accompanied by the excellent rhythm section.

Overall this is a classic example of the Jazz & Poetry idiom, which glorifies the Polish Culture in the best possible way. The combination of words and music is probably the most powerful tool to bring the best out of the Artists and the listeners. Of course the lyrics in Polish seemingly limit the audience to the Polish speakers, but honestly this album can move the hearts of listeners who do not understand a word of Polish by the sheer magic of its intelligence and intellectual content. Strangely this album made very little impact on the Polish scene at the time of its release. Some people probably can't bury political hatchets even when it comes to Culture.

wtorek, 18 października 2016

NOVI Singers – Torpedo (Polish Jazz Vol.87 Deluxe) (2006)

NOVI Singers

Bernard Kawka - vocals
Ewa Wanat - vocals
Janusz Mych - vocals
Waldemar Parzyński - vocals

Torpedo (Polish Jazz Vol.87 Deluxe)

MUZA 1087


By Adam Baruch

This is a reissue of the second album by the seminal vocal group NOVI Singers, one of the most acclaimed Polish Jazz acts in the 1960s and 1970s, and one of the most influential vocal ensembles of all times. Led by the charismatic vocalist/composer/arranger Bernard Kawka, the group also included the sensational female vocalist Ewa Wanat and two more male vocalists/composers/arrangers: Janusz Mych and Waldemar Parzyński. Following the formula set by their sensational debut album, they perform original music composed and arranged by Kawka, Mych and Parzyński (except for one Classical piece).

The vocal quartet is accompanied by a superb instrumental team, which includes some of the best Polish Jazz musicians at the time, including pianist Adam Makowicz, drummer Czesław Bartkowski and many others, as well as the Polish Radio Jazz Studio Orchestra, led by Jan Ptaszyn Wróblewski. The rich instrumental arrangements were one of the differences between NOVI Singers and the earlier European Jazz vocal ensembles like Les Double Six or The Swingle Singers.

This album, as all early recordings by NOVI Singers, is absolutely immune to the tides of time and sounds today as magnificent as it was at the time of its recording. NOVI Singers definitely left a mark on the Jazz vocal idiom, setting an incredibly high standard, which sadly was later on followed by only very few similar ensembles.

Side Note: This is one of those Polish Jazz albums, released by the Polskie Nagrania/Muza label, which should have been released as part of the legendary "Polish Jazz" series at the time, but somehow never made it. From the historic perspective it definitely deserved to be a part of that series and this was partially corrected by this edition, as it is one of the items in the expanded "Polish Jazz Deluxe" series of reissues.

Weezdob Collective - Live At Radio Katowice (2015)

Weezdob Collective

Kacper Smoliński - harmonica
Kuba Marciniak - saxophones
Piotr Scholz - guitar
Damian Kostka - bass
Adam Zagórski - drums

Live At Radio Katowice

PRK CD 0133



Weezdob Collective to powołany do życia w 2014 roku zespół, który szturmem zdobywa w ostatnim czasie najróżniejsze nagrody i wyróżnienia, że wymienię tu choćby Jazz nad Odrą, Krokus Jazz Festival, Bielską Zadymkę Jazzową czy Blue Note Poznań Competition. W skład kwintetu wchodzą starannie wykształceni w Polsce, Niemczech, Holandii i Danii młodzi instrumentaliści z Poznania, doskonale odnajdujący się w formule współczesnej muzyki improwizowanej naznaczonej wielkim szacunkiem dla tradycyjnej formy jazzowej. 

Ogromnym atutem kwintetu jest własny repertuar budowany przez saksofonistę Kubę Marciniaka i gitarzystę Piotra Scholza. Poza nimi Weezdob Collective tworzą: Kacper Smoliński (harmonijka ustna), Damian Kostka (kontrabas) i Adam Zagórski (perkusja). W takim też składzie zespół wystąpił jako laureat konkursu Lotos Jazz Festival w ramach Bielskiej Zadymki Jazzowej w Studio Koncertowym Radia Katowice, a zarejestrowany koncert ukazał się w formie debiutanckiej płyty wraz z jednym z numerów magazynu Jazz Forum.

Jeszcze przed uruchomieniem płyty, uwagę zwraca nietypowe instrumentarium kwintetu, w którym zamiast fortepianu pojawia się gitara, a obok saksofonów - harmonijka ustna, częściej kojarzona z bluesem. Okazuje się, iż taki układ sił w połączeniu z doskonałymi kompozycjami przygotowanymi specjalnie z myślą o takim właśnie składzie, stanowi jeden z głównych filarów, na których oparta jest siła oryginalnego soundu Weezdob Collective.

W poszczególnych utworach natrafimy na ślady wielu inspiracji, jakim w naturalny sposób ulegli młodzi Poznaniacy: muzyka ludowa, dzieła klasyków, a przede wszystkim sięgająca kilka dekad wstecz jazzowa tradycja, do której kwintet podchodzi z ogromnym szacunkiem i wyjątkową dojrzałością. Jedynym standardem w programie koncertowej płyty "Live at Radio Katowice" jest kompozycja Theloniousa Monka "Evidence", stanowiąca doskonały kontrapunkt dla premierowych utworów zespołu, a zarazem rodzaj hołdu dla korzeni, dzięki którym zespół może funkcjonować rozwijając i budując dziś jazzowe formy na własną nutę.

Harmonijka i saksofon doskonale współegzystują w dźwiękowych strukturach Marciniaka i Scholza, zarówno budując indywidualne wycieczki, jak i kreując świetnie brzmiące partie unisonowe. Do głosu dochodzi tutaj każdy z instrumentalistów, mając okazję dosadnie wyrazić się w formie poszukujących solówek. Świetny popis wirtuozerskiej elokwencji Damiana Kostki poznajemy już w trakcie otwierającego płytę tematu "Walcum". Pośród krótszych, charakteryzujących się bardziej zamkniętą formą utworów, znajdziemy też na płycie kompozycje zawierające dużo przestrzeni improwizowanej. Takie płyty wywołują nadzieję na to, że w polskiej muzyce jazzowej nadejść może chwila, gdy oceniając jej siłę nie poprzestaniemy na sięganiu wstecz do klasycznych albumów z legendarnej serii Polish Jazz.

poniedziałek, 17 października 2016

Kamil Piotrowicz Sextet "Popular Music" - premiera płyty i trasa !!!


18 października nakładem wytwórni Hevhetia swoją premierę będzie miała druga płyta formacji Kamil Piotrowicz Sextet "Popular Music". Grupa powstała z inicjatywy wyróżniającego się pianisty i kompozytora młodego pokolenia, Kamila Piotrowicza. Wzbogacony o saksofon altowy Kuby Więcka oraz doświadczoną sekcję rytmiczną (Andrzej Święs oraz Krzysztofa Szmańda) zespół wykonuje autorskie kompozycje łączące elementy jazzu, muzyki współczesnej, folkloru polskiego czy minimalizmu.

Trasa koncertowa promująca płytę:

18.10 - Warszawa - Prom Kultury Saska Kępa, cykl Cały Ten Jazz
20.10 - Elbląg - Mjazzga
21.10 - Szczecin - Zamek Książąt Pomorskich
22.10 - Piła - Sala Miejska
23.10 - Kołobrzeg - Regionalne Centrum Kultury
07.11 - Poznań - Blue Note Jazz Club
08.11 - Słupsk - Komeda Jazz Festival
09.11 - Toruń - Klub Odnowa
25.11 - Gdańsk - Trójmiejska Premiera Płyty na Rozdaniu Nagród Artystycznych Miasta Gdańsk

Tracklista:

1. Idealism
2. Song for E
3. Abstract XIII
4. Hypodermia no. 2
5. Popular Music
6. Matnia
7. Motive VII
8. Facebook (Bonus Track)
9. Forgotten Land

Skład zespołu:

Kuba Więcek - soprano and alto saxophone
Piotr Chęcki - tenor saxophone
Emil Miszk - trumpet
Kamil Piotrowicz - piano
Andrzej Święs - double bass
Krzysztof Szmańda - drums

niedziela, 16 października 2016

Andrzej Jagodziński – W Hołdzie Wolności (2015)

Andrzej Jagodziński

Andrzej Jagodziński - piano
Robert Majewski - trumpet
Anna Stankiewicz - vocals
Agnieszka Wilczyńska - vocals
Janusz Strobel - guitar
Adam Cegielski - bass
Czesław Bartkowski - drums

W Hołdzie Wolności


POLSKIE RADIO 1986

By Adam Baruch

This is a live recording of a concert performed by veteran Polish Jazz pianist/composer Andrzej Jagodziński, which was organized to commemorate the fifteenth Anniversary of the IPN (Institute of National Remembrance). For the concert Jagodziński collected thirteen pieces of Polish music, which constitute a soundtrack of the Polish struggle for Freedom, both National and Political. They range from music composed by the Polish National composer Frederic Chopin to popular Folk and Pop songs, mostly those related in many ways to the Polish underground struggle during WW II, including the heroic Warsaw Ghetto uprising and the no less heroic Warsaw Uprising, the anti-Communist struggle following the immediate post-WW II years and up to the Solidarity movement, which finally led to the creation of the Free Polish Republic with the fall of the Soviet Empire.

These are all undoubtedly patriotic songs, one way or another, and in time when patriotism is often not considered as "politically correct", it is encouraging to see musicians taking a clear stand, without being ashamed or intimidated by it. Polish Jazz history has always been intertwined with political messages, as was Polish Literature, Poetry, Film and all other Arts. Being able to state one's political or patriotic view is after all an integral ingredient of the very Freedom, Poles have been fighting for so long.

Jagodziński "called to arms" some of the top Polish Jazz musicians on this album: vocalists Anna Stankiewicz and Agnieszka Wilczyńska, guitarist Janusz Strobel, trumpeter Robert Majewski, bassist Adam Cegielski and drummer Czesław Bartkowski. They all perform brilliantly, which is hardly surprising considering their experience and talent, creating a sensitive, intelligent and moving piece of meaningful music with carries a clear message without being vulgar or offensive. Jagodziński's arrangements are all elegant and tasteful, suiting the atmosphere ideally.

Of course this album has a layer which speaks only to people, who understand the Polish language and have some knowledge of Polish history. Nevertheless it has also universal values, which should be able to cross language barriers. This album made very little impact on the Polish Jazz scene at the time of its release, which is a great pity. The fragmented and often plainly divided Polish Society should really grow up put aside its political differences, when it comes to appreciation of Art or human relationships. The precious Freedom is after all so fragile and easily lost.

SBB – Za Linią Horyzontu (2016)

SBB

Józef Skrzek - bass, keyboards
Apostolis Anthimos - guitar
Jerzy Piotrowski - drums

Za Linią Horyzontu

POLSKIE RADIO 1950




By Adam Baruch

This is the first new studio album by the legendary Polish Rock/Prog/Fusion ensemble SBB, following several years of inactivity as recording artists. SBB, which comprises of bassist/keyboardist/ leader Józef Skrzek, guitarist Apostolis Anthimos and drummer Jerzy Piotrowski, makes live appearances quite regularly all over Poland, keeping the fan base happy and a plethora of archival live recordings is being constantly released, flooding the market and slowly driving the diehard aficionados to bankruptcy.

The music on the new album is a stylistic mixture of all the sub-genres that the group ventured into during their long career. The album presents eight pieces, three of which were composed by Skrzek, three by Anthimos and one was co-composed by all three members of the group. The closing piece the album, a three part suite, was partly co-composed by all three members of the group and partly composed by Skrzek. The pieces composed by Skrzek feature lyrics (in Polish) while those by Anthimos are instrumentals (well, almost).

Most of the material is Rock oriented, with relatively short and well organized songs. The instrumental pieces are more Fusion oriented. There is relatively very little improvisation and open space, which takes this album away from the Jazzy ventures the group tried in the past. The album has modern sound and production techniques, making it feel contemporary, which is not necessarily a compliment in their case. Of course these are brilliant musicians with an enormous legacy, but that is not apparent on this album. Anthimos is definitely the most interesting player and his guitar licks are still stunning after all these years.

Overall this is a nice, pleasant album, which proves that SBB is alive and kicking, still able to create solid Rock and Fusion music, but nothing that would prove their Phoenix-like rebirth or discovery of new previously uncharted territory. It is always great to hear them in action and their live concerts, especially when they return to their early and then revolutionary material, are a stunning experience. No doubt the numerous fans of the group will enjoy this album but I wonder if this will bring them any new fans from among the young generation of listeners? One has of course to admire their stamina and consistency and the ability to keep their iconic status. Altogether well done!

sobota, 15 października 2016

Jacek Pelc Band – On The Road (2016)

Jacek Pelc Band

Maciej Sikała - tenor & soprano saxophones
Bartosz Hadała - piano, keyboards
Maurizio Rolli - bass guitar
Jacek Pelc - drums

On The Road



PRIVATE EDITION

By Adam Baruch

This is a wonderful live album by Polish Jazz/Fusion drummer/composer/bandleader Jacek Pelc, recorded in a quartet setting with saxophonist Maciej Sikała, keyboardist Bartosz Hadała (resident in Canada) and Italian bassist Maurizio Rolli. The album presents seven tracks, six of which are original compositions by Pelc and one is an arrangement of a famous Pop song by the group Skaldowie, dedicated to the memory of the great Polish guitarist/composer Jarosław Śmietana, with whom Pelc played for many years.

The music is a mixture of mainstream Jazz and Funk/Groove, with excellent melody lines and superb rhythmic approach. As such it is easily accessible to a wide range of Jazz and Fusion listeners, who enjoy sophisticated individual contributions by the band members, which are the highlight of this album.

All four instrumentalists really play their hearts out, each contributing several outstanding solos and the quartet performs like a well oiled reliable mechanism, which never fails. Rolli is the great surprise on this album, as his virtuosic performances are simply breathtaking both when he plays his wonderfully structured solos and when he amicably accompanies his fellow band members. His electric bass performances are among the finest one can find anywhere on record in recent years. Pelc also does a great job behind the drums, playing very intensively but at the same time not overriding the other band members. He is one of the most melodic/musical drummers on the Polish Jazz scene, something I recently had an opportunity to witness in person.

Overall this is an honest, extremely well played Jazz/Funk album, which is a great fun to listen to, and which will hopefully reach many fans of the genre around the world, as it truly deserves. It proves that the veteran Polish Jazz scene is still alive and kicking, contrary to the general media trend, which often tends to overlook or plainly forget these wonderful musicians. Funs of virtuosic electric bass playing and students of the instrument simply must grab a copy of this album to realize what this instrument can do in the right hands. Well done!

piątek, 14 października 2016

II Festival jazz & literatura - Oleś Brothers w Chorzowie !!!


14 październik 19:00
MDK Batory, Chorzów
Koncert w ramach II Festival jazz & literatura

Marcin Oleś – kontrabas
Bartłomiej Oleś – perkusja

Muzycy okrzyknięci największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku mają na swoim koncie już ponad dwadzieścia wydanych płyt. Większość dyskografii to efekt współpracy ze sławnymi artystami takimi jak Erik Friedlander, Theo Jörgensmann, David Murray, Kenny Werner, Mikołaj Trzaska, Jorgos Skolias czy Tomasz Stańko. Pośród tych projektów powstała unikalna idea przełamująca stereotypy, udowadniająca, że kontrabas i perkusja wystarczą, by stworzyć muzykę kompletną, pełną energii i niespotykanych brzmień – OLEŚ DUO. Krytycy są zgodni, DUO to wybitne osiągnięcie. "Rytmiczny dream team", jak napisał o braciach Oleś niemiecki magazyn JazzZeitung, w tym roku promuje swój kolejny niezwykły album - "One Step From The Past". Występ zespołu na II Festiwalu jazz&literatura 2016 jest częścią trasy koncertowej z premierowym materiałem duetu.

Bracia – kontrabasista Marcin Oleś kontrabasista i perkusista Bartłomiej Oleś – od wielu lat tworzą autorską muzykę, której głównym punktem odniesienia jest jazz. Są twórcami autorskich projektów oraz towarzyszą wielu sławnym jazzmanom z całego świata, tworząc rytmiczny dream team, jak napisał o nich niemiecki magazyn JazzZeitung. Na liście ich współpracowników pojawiają się nazwiskaKenny’ego Wernera, Davida Murraya, Roba Browna, Tomasza Stańko, Erika Friedlandera, Theo Jorgensmanna, Rudiego Mahalla, Jorgosa Skoliasa, Williama Parkera, Andrzeja Przybielskiego i wielu innych. Odnajdują wciąż nowe sposoby na przełamanie stereotypów, udowadniając, że kontrabas i perkusja wystarczą by stworzyć muzykę kompletną, pełną energii i niespotykanych brzmień. Kontynuują dotychczasowe poszukiwania twórcze, aby poszerzyć język jazzu o sonorystykę i koncepcje muzyki współczesnej.

czwartek, 13 października 2016

II Festival jazz & literatura - Matusik & Ghostman w Chorzowie !!!


13 październik 19:00
MDK Batory, Chorzów
Koncert w ramach II Festival jazz & literatura

Piotr Matusik – instrumenty klawiszowe
Ghostman – wokal

Muzyka pełna przestrzennych, nostalgicznych improwizacji, w której słychać echa jazzu, afrykańskiego etno, muzyki elektronicznej, alternatywnej i awangardowej. Wokal Ghostmana w swym naturalnym brzmieniu, jak i przetworzony przez efekty, looper i procesory gitarowe, w połączeniu z lirycznym brzmieniem instrumentów klawiszowych Piotra Matusika tworzy bardzo emocjonalną, zmysłową mieszankę dźwięków.

Piotr Matusik - pianista, kompozytor. Absolwent wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu u prof. dr hab. Wojciecha Niedzieli. Znakomicie odnajduje się w roli sidemana w akustyczno–jazzowym kwartecie skrzypka Bartosza Dworaka, jak i w roli lidera zespołu Piotr Matusik Quartet, wykonując kompozycje Chicka Corei. Poza jazzem zajmuje się również muzyką alternatywną i elektroniczną. Nagrody zespołowe oraz indywidualne: Grand Prix podczas 37 Jazz Juniors, Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej, I miejsce w siódmej edycji „Novum Jazz Festiwal” w Łomży (2014), II miejsce podczas International Jazz Contest 2011, III miejsce podczas Krokus Jazz Festiwal 2013, II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach 2015.

Ghostman - wokalista, który studiował na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Zaczynał od gry na saksofonie, by po dwudziestu latach rozpocząć przygodę ze śpiewaniem. Używa głosu jako instrumentu. Tworzy muzykę na żywo, często przy pomocy loopera i efektów gitarowych. Improwizuje, bawi się brzmieniem, dynamiką, fakturą dźwięku. Jego twórczość jest intuicyjna, świeża i emocjonalna. Ghostman podczas każdego występu eksperymentuje, dociera do niezbadanych wcześniej przestrzeni. W swojej muzyce łączy elementy jazzu, afrykańskiego etno, muzyki elektronicznej oraz popu. Występował z różnymi muzykami i w różnych składach. Zaśpiewał z Bobbym McFerrinem podczas jego koncertów w Zabrzu i Bielsku-Białej. W 2011 roku wraz z gitarzystą Mateuszem Głuszakiem stworzył duet The Sound Apostles. Na początku 2015 roku pojawił się na płycie "One World" Grzecha Piotrowskiego, z którym zaśpiewał już kilkadziesiąt koncertów. Śpiew Ghostmana można również usłyszeć na płytach Golec uOrkiestry, a także Holy Noiz. Jako saksofonista współpracował m.in. z Beatą Bednarz, TGD czy Piotrem Nazarukiem.

wtorek, 11 października 2016

Ted Novak – Monument Valley (2016)

Ted Novak

Ted Novak - guitar
Jan Smoczyński - organ
Paweł Dobrowolski - drums

Monument Valley

PRIVATE EDITION




By Adam Baruch

This is the second album by Polish guitarist/composer Ted Novak, recoded again in a trio setting, but this time with the excellent organist Jan Smoczyński and drummer Paweł Dobrowolski. The album was recorded at the legendary Tokarnia Studio, with Smoczynski also filling the sound engineer's chair. The album presents eight original compositions, all by Novak.

The presence of the organ introduced a very significant change in the trio's sound and overall musical direction, taking it to a much higher and more sophisticated level. The sound of the trio resembles the wonderful vintage ambience of early Jazz-Rock ensembles, like for example the Graham Bond band with John McLaughlin. This is Rock sound with Jazz feeling, one of the most attractive and satisfying of the kind.

Novak has his own guitar sound and touch, which against all odds manages to create a unique voice. Based on the Blues chord and using just the correct amount of sound effects, the guitar becomes the ideal partner to the sublime Hammond sound, and together they are simply magical. Smoczyński is of course a virtuoso and his usage of the Hammond possibilities is marvelous and seems unlimited. In time his playing expands the palette of the sound colors and honestly there are very few, if any, Hammond players is his class today. Dobrowolski, already a veteran of the Polish Jazz scene, is also a master musicians and his wonderful dynamics and sensitivity, both in the Rock and Jazz areas, are ideal for this music in every respect.

As if this wasn't more then enough to make this album a perfect piece of music, the compositions are the cherry on top. Beautifully melodic, even melancholic at times, they are all perfect vehicles for the trio to tear the roof off, so to speak, and their stylistic, dynamic and rhythmic diversity is an ideal mix, which makes this album to be over in a jiffy. Well in such case it is advised simply to put it on "repeat" of course.

Overall this is a superb, mature, elegant album, full of great music performed with flair and passion, which truly has few equals anywhere on this planet. Jazz-Rock Fusion is alive and kicking in Warsaw, even if it is dead almost everywhere else, with a few exceptions of course. An absolute must!

poniedziałek, 10 października 2016

Stryjo - A Vista Social Club (2016)

Stryjo

Nikola Kołodziejczyk - piano
Maciej Szczyciński - bass
Michał Bryndal - drums

A Vista Social Club

PRIVATE EDITION




By Krzysztof Komorek

Ależ Stryjo się tu pięknie uwijo. Żartobliwa metodologia nazywania utworów przez wymieniony tercet usprawiedliwiać może taką formę recenzji ich najnowszej płyty. Dawno, a może nawet nigdy, nie bawiłem się tak dobrze przy lekturze spisu utworów: "Dziecko rozmarynu", "Kaftan trójwarstwowy, przeciwpancerny", "Belzebóbr", zestaw utworów z pierwszej płyty, których jednowyrazowe tytuły układają się w zgrabne "Śniło mi się, że brałem udział w familiadzie". Proszę się jednak nie sugerować tymi słownymi zabawami, bowiem są one jedynie świadectwem lekkiego dystansu muzyków do tworzonej przez siebie materii. Natomiast w warstwie muzycznej nie ma już mowy o żartach.

Po płytę sięgałem z ogromnym zaciekawieniem, Głównie ze względu na skład zespołu. Michała Bryndala kojarzyłem dotąd raczej z nie jazzowych aktywności, moje ostatnie spotkania z twórczością Nikoli Kołodziejczyka to duże składy instrumentalne, natomiast Macieja Szczycińskiego znałem najmniej. Musze przyznać, że już poznanie kulis sesji nagraniowej wzmogło mój podziw w stosunku do omawianego tu wydawnictwa. Płyta jest bowiem całkowicie zaimprowizowana. I nie mamy tu do czynienia z eksplozją free jazzu. To kawał solidnego, nowoczesnego mainstreamu. Tyle tylko, że (jak zdradza to w wywiadach Nikola Kołodziejczyk) bez zapisu nutowego. Ot, muzycy usiedli w studiu, a całość wymyślonej i zagranej wówczas a vista muzyki znalazła się na dwóch płytach. 

Chylę czoła przed wyobraźnią i siłą porozumienia pomiędzy muzykami. To nie są jakieś krótkie muzyczne zabawy, urywane nagle tematy i pomysły. Utwory na płycie mają na ogół 6 i więcej minut, a przewrotnie nazwane i umieszczone w środku drugiej płyty "Intro", nawet minut 13. Bardzo dobra płyta, której nie można nie znać.

sobota, 8 października 2016

Krzysztof Komeda Trzciński – Krzysztof Komeda W Polskim Radiu Vol.07 – Litania (2016)

Krzysztof Komeda Trzciński

Krzysztof Komeda - piano
Tomasz Stańko - trumpet
Zbigniew Namysłowski - saxophone
Roman Dyląg - bass
Rune Carlsson - drums

Krzysztof Komeda W Polskim Radiu Vol.07 – Litania


POLSKIE RADIO 1939

By Adam Baruch

This is the seventh installment in a new series of albums launched by the Polish Radio, which presents radio recordings by the Godfather of Polish Jazz, pianist/composer/bandleader Krzysztof Komeda. Komeda is of course the most familiar name associated with Polish Jazz and his legacy is of crucial importance to Polish and European Jazz. Considering the fact that Komeda's studio recordings are relatively scarce, the radio recordings are in fact the main source of his recorded legacy, as they include among others the Jazz Jamboree festival appearances by Komeda and his various ensembles over the years. The music presented here is part of the very last recordings made by Komeda before his death, all done in October 1967, which was a very busy time for him just before he left Poland for the US on December 17, 1967 and returned already in a comatose state following his tragic accident in October 1968.

Between October 7 and October 10, 1967 the Komeda Quintet with trumpeter Tomasz Stańko, saxophonist Zbigniew Namysłowski, bassist Roman Dyląg and Swedish drummer Rune Carlsson recorded in Baden Baden, Germany the seminal album "Meine Susse Europaische Heimat: Dichtung Und Jazz Aus Polen", which was produced by my friend and mentor Joachim Berendt. The album was originally planned to be recorded in May 1967, and most sources state this as the recording date, but due to Komeda's illness the recording was in fact postponed and took place as stated above. This album created a great stir behind the Iron Curtain and presented openly Polish Jazz and Polish Poetry to the Western public for the first time.

Dylag, who was living in Sweden at the time, and Carlsson arrived in Germany from Sweden invited especially for this recording and continued together with the rest of the Quintet (riding two cars) to Warsaw, where the Komeda Quartet (Quintet less Namysłowski) played a concert on October 14, 1967 during the Jazz Jamboree Festival. The concert included Komeda's extended composition "Night Time, Day Time Requiem" dedicated to the memory of John Coltrane, composed shortly after Coltrane's death in July 1967, which is included here.

Immediately following the Jazz Jamboree appearance, most probably on October 16 or 17, 1967, the Quintet recorded a session at the Polish Radio studio, which included six tunes, including "Litania" and another version of "Night Time, Day Time Requiem", both of which are included here. The other four tunes were already included on the previous album of this series. The Quartet also recorded a concert for the Polish Television, which also presents "Night Time, Day Time Requiem" and a mega rare interview with Komeda conducted by Polish Jazz critic and broadcaster Roman Waszko. Considering the fact that Dylag and Carlsson had visas to stay in Poland for just one week, and left Poland immediately before the visas expired, it is certain that all the music recorded in Poland was recorded within that particular week.

The music reflects beautifully the development of Komeda as a pianist/composer/bandleader in the last period of his activity. Coltrane's death had an immense influence on Komeda, who was a great admirer of the American Giant and followed his path of discovery closely. The piece dedicated to Coltrane is spiritually the closest piece of Polish Jazz music to the music of Coltrane during his latest period.

It is fascinating to compare the two versions of "Night Time, Day Time Requiem"; the earlier live version, played by the Quartet, is masterly performed but still not fully emotionally developed, while the emotional elements erupt on the second version, recorded just days later by the Quintet. Therefore this album is certainly one of the most important Komeda albums, catching Komeda at his absolute peak as a composer with the magnificent "Litania" and performer with the music dedicated to Coltrane.

The recordings are splendidly restored and remastered and nicely packaged in an elegant digipak/slipcase, but there is no in-depth background material about Komeda and his music; however considering the plentitude of published material and several excellent books on the subject, an intelligent listener can easily bridge the knowledge gap. The only small reservation one might have is the fact that these recordings have been already released many times, more or less legally on the somewhat untamed Polish music market, which means they is already owned by the serious Polish Jazz collectors, probably more than once.

Side Note: On the album's liner notes the two versions of "Night Time, Day Time Requiem" are listed in reverse order to the order they actually appear on the CD. Also the recording date of the studio version of "Night Time, Day Time Requiem" is listed as 1968, which is not possible as stated above.

piątek, 7 października 2016

Łukasz Borowicki Quartet – Wandering Flecks (2016)

Łukasz Borowicki Quartet

Łukasz Borowicki - electric & classical guitars
Mads la Cour - flugelhorn
Mariusz Praśniewski - double bass
Karol Domański - drums

Wandering Flecks



FOR TUNE 0095

By Adam Baruch

This is the second album by young Polish Jazz guitarist Łukasz Borowicki. Following the debut album recorded in a trio format, this album presents a quartet effort, with Danish flugelhornist Mads La Cour and Polish bassist Mariusz Praśniewski (who also appears on the debut) and drummer Karol Domański. The album includes ten original compositions, eight of which are by Borowicki and two are improvisations credited to the quartet members.

In contrast to the debut, this album is much more relaxed and organized, probably since there is no pressure to prove anything this time. The compositions are lyrical and much closer to the European Jazz idiom, with breathing space and freedom being the most important ingredients in addition of course to the personal abilities of the participants. The addition of the flugelhorn expanded the ensemble's possibilities considerably and Borowicki could have hardly find a better partner for his musical explorations that the amazing Dane, who has caught my ear already and who is definitely worth following carefully.

The quartet is very tight together, which is quite remarkable considering the complex, both harmonically and rhythmically, music they perform. The rhythm section truly supports the soloists as well as builds up the platform on which the entire structure securely advances in time. As the result the instrumental work is nothing short of amazing. It is hard to believe that this album was recorded by such young musicians.

Borowicki also presents an impressive compositional palette and the overall level of his tunes is very notable. His compositions serve as ideal vehicles for the musicians to play their best. The interplay between the guitar and the flugelhorn is especially exciting, as are their respective solo parts. Both Borowicki and La Cour have a distinctive sound and approach and on this album they simply complete each other perfectly.

It is a joyful feeling to hear music of such quality, especially when it comes from musicians who are at early stages of their careers. The maturity and talents displayed here are all exemplary. As a result this is another great album released by the For Tune label, and certainly one of the strongest releases this year on the Polish Jazz scene. Congratulations!

czwartek, 6 października 2016

II Festival jazz & literatura - HoTS w Chorzowie !!!


7 październik 19:00
MDK Batory, Chorzów
Koncert w ramach II Festival jazz & literatura

Mikołaj Poncyljusz – gitara
Radek Nowak – trąbka
Bartosz Tkacz - saksofon tenorowy
Adam Prokopowicz – kontrabas
Maciej Wojcieszuk – perkusja

Muzyka HoTS to autorskie kompozycje lidera zespołu Mikołaja Poncyljusza. Grupa powstała w 2011 roku jako efekt poszukiwania własnego brzmienia - nowoczesnego, nawiązującego do tradycji europejskiego jazzu, ale będącego przede wszystkim wyrazem wyobraźni i wrażliwości muzycznej. Pierwsza płyta, wydana w lutym 2015, zebrała świetne recenzje, następnie zespół wygrał konkurs na Młodą Scenę Jazzową i wystąpił na Festiwalu Jazz Jantar 2015. W styczniu 2016 roku HoTS wyruszyli na pierwszą zagraniczną trasę koncertową, której zwieńczeniem był udział w 18. International Music Festival Jazziniec. Premiera drugiej płyty zespołu zbiega się z koncertem HoTS w Chorzowie na II Festiwalu jazz&literatura 2016.