Pages

piątek, 26 kwietnia 2019

Izabella Effenberg - Crystal Silence. Music For Array Mbira (2019)

Izabella Effenberg

Izabella Effenberg – array mbira, vibes, crotales, percussion
Marcin Górny – percussion, marimbola

Crystal Silence. Music For Array Mbira

Unit Records 2019


By Krzysztof Komorek

Izabella Effenberg znana już jest słuchaczom między innymi ze swoich dwóch poprzednich płyt nagranych z septetem i triem. Na drugim z wymienionych albumów obok – koronnego jak dotąd instrumentu artystki – wibrafonu, pojawiła się także array mbira. Była to jak się okazuje swoista zapowiedź kolejnych artystycznych działań Izabelli Effenberg, bowiem jej najnowsza płyta przynosi nam muzykę – co notabene zaznaczone jest w podtytule wydawnictwa – skomponowaną specjalnie i zagraną właśnie na array mbirze. W charakterze instrumentów towarzyszących artystka wykorzystała perkusjonalia i wibrafon, a gościnnie w dwóch utworach zagrał Marcin Górny. 

Przy array mbirze – spolszczenia owego "array" nie udało mi się znaleźć – warto zatrzymać się na chwilę. Ciekawy jest rodowód tego instrumentu, bowiem choć należy do tej samej rodziny co mające egzotyczny rodowód mbiry, kalimby i podobne im lamelofony, to została skonstruowana współcześnie (lata 60.) w Stanach Zjednoczonych i ma swoje oryginalne, niepowtarzalne cechy. W jazzie jest raczej rzadko spotykana, a zupełnym fenomenem jest wykorzystanie jej jako instrumentu pierwszoplanowego. 

Bardzo lubię kameralne projekty. Bo choć dla artystów stanowią zawsze nie lada wyzwanie, to z drugiej strony potrafią odpłacić odbiorcy interesującymi doznaniami. Na "Crystal Silence" dużo jest muzyki delikatnej, sprzyjającej refleksji, kontemplacji. Przepięknie wybrzmiewa choćby "Spanish Ballad". Idiom jazzowy przeplata się z wątkami etnicznymi, muzycznymi tradycjami różnych zakątków świata, klasyką. Nie brakuje także rytmów żywszych. "Todavia Es Temprano" jest śpiewno-taneczne, "Dave Bubek" oprócz tytułu intryguje lekko awangardowym podejściem. 

Godzinne spotkanie z array mbirą porusza wyobraźnię i może dać słuchaczowi dużo satysfakcji. Potwierdza to także innymi krótkie wprowadzenie Larsa Danielssona, z którym Izabella Effenberg miała okazję występować. Kilka zdań zachęty stanowiące dobry przykład, dokąd poprowadzić mogą odbiorcę te utwory.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz