Michał Starkiewicz - guitar
Tomasz Licak - saxophone, bass clarinet
Paweł Grzesiuk - bass
Radek Wośko - drums
Leon
GATEWAY MUSIC 2016
By Tomasz Łuczak
Czy istnieje idealny przepis na udaną płytę jazzową? Podobno może chodzić o zgrabne wyważenie pomiędzy dobrze skrojoną kompozycją, a dojrzałą formą improwizowaną. Jeśli w istocie tak jest, to jestem skłonny zdecydowanie uwierzyć w muzyczną propozycję gitarzysty Michała Starkiewicza i jego projektu The Beat Freaks. Jawi mi się ona przede wszystkim jako bardzo atrakcyjne uchwycenie przysłowiowego "złotego środka", gdzie główną rolę gra balans i kompetencja artystyczna tworzących.
Owa równowaga to w równej mierze zasługa Starkiewicza, jak i jego znakomitych kompanów - kiedy trzeba z klasą zadziornego saksofonisty Tomasza Licaka, dobrze lawirującego między powściągliwością, a kontrolowaną frywolnością basisty Pawła Grzesiuka i fachowo trzymającego wszystko w rytmicznych ryzach, perkusisty Radka Wośki. W konsekwencji mamy do czynienia z niezwykle spójną, bezpretensjonalną koncepcją muzyczną, pozbawioną niepotrzebnego chaosu i ukierunkowaną na wzajemne zrozumienie. A o to przecież chodzi.
Płyta "Leon" to próba muzycznego zilustrowania życia i twórczości Leona Kokakiewicza - fikcyjnej postaci stworzonej przez zespół - barda miejskiego z czasów gwałtownego rozwoju przemysłu. Wizjonerskie idee, inspiracja maszynami oraz nieskromne ilości porzeczkowego trunku dały nieoczekiwaną mieszankę rytmów, brzmień i melodii. Zespół The Beat Freaks stara się oddać te niepowtarzalne pomysły przy pomocy współczesnych instrumentów, które zresztą przewidział już 200 lat temu sam Kokakiewicz. Ale to nie wszystko - innowacja była bowiem nadrzędna ideą industrialnego barda, dlatego The Beat Freaks tworzy coraz to nowszą muzykę, która śmiało patrzy naprzód.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz