wtorek, 21 lutego 2017

Jacques Kuba Seguin - Litania Projekt Avec Le Quatuor Bozzini (2016)

Jacques Kuba Seguin

Jacques Kuba Seguin - trumpet
Jonathan Cayer - piano
Frederic Alarie - bass
Jim Doxas - drums
Clemens Merkel - violin
Alissa Cheung - violin
Stephanie Bozzini - viola
Isabelle Bozzini - cello



Litania Projekt Avec Le Quatuor Bozzini 

HEVHETIA 0133

By Krzysztof Komorek

Kiedy pierwszy raz usłyszałem o opisywanej tu płycie, naturalnym skojarzeniem było uznanie, że jest to jakiś kolejny, mocno spóźniony projekt komedowski, co przyznam, nie nastawiło mnie pozytywnie. Jednak już pierwsze takty rozwiały moje wątpliwości. Wśród siedmiu utworów, które bardzo mnie zaciekawiły i wciągnęły, znalazłem bowiem zupełnie inne nagrania: sześć kompozycji lidera oraz standard Henryka Warsa. Poza dwoma krótkimi, wybrzmiewające po siedem, osiem, a nawet dwanaście minut, co nie ukrywam, na ogół poczytuję jako zaletę. 

Warto przybliżyć nieco grających na płycie muzyków. Jacques Kuba Seguin występował już kilkakrotnie w Polsce, jednak na ogół z naszymi rodzimymi instrumentalistami. Na albumie pojawili się natomiast uznani artyści montrealscy: basista Frėdėric Alarie, pianista Jonathan Cayer i perkusista Jim Doxas – ten ostatni mający w swoim artystycznym c.v. zapisaną współpracę między innymi z Dave’em Douglasem i Steve'em Swallowem. Jazzowemu składowi towarzyszy kwartet smyczkowy Bozzini Quartet znany przede wszystkim z wykonań i nagrań współczesnej muzyki klasycznej. 

Album rozpoczyna czteroczęściowa "Ėtude des Lueurs" z nowoczesną, klasycyzującą częścią trzecią zagraną tylko przez smyczki i znakomitą częścią czwartą z przykuwającymi uwagę solami basu i trąbki. "Miłość Ci wszystko wybaczy" zaciekawia z kolei stylistycznymi zwrotami (zresztą bardzo charakterystycznymi dla całej płyty), indywidualnym popisem pianisty, przyspieszającym gwałtownie tempo utworu i bardzo tradycyjnymi, mainstreamowo-orkiestrowymi początkiem i zakończeniem. 

Płytę zamyka "Krajobraz dla Muniaka" kapitalnie rozegrany w trójkącie trąbka - fortepian - bas, w dwunastu minutach operujących intrygującymi zestawieniami duetowymi oraz indywidualnymi solówkami. To bez wątpienia najlepszy spośród wszystkich - bardzo dobrych skądinąd - utworów. Cała "Litania Projekt" wypada niezwykle udanie, ciekawie zestawiając i mieszając muzyczne style - od orkiestrowych aranżacji, poprzez współczesną kameralistykę, po solidny jazz i muzykę improwizowaną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...