Bartłomiej Oleś - drums
Tomasz Dąbrowski - trumpet
Chapters
FM 15-012
By Mateusz Magierowski
Braci Olesiów - perkusistę Bartłomieja i kontrabasistę Marcina zwykło się postrzegać nieomal jako jeden muzyczny organizm. Nie powinno to jednak dziwić, biorąc pod uwagę zarówno stopień wypracowanego przezeń muzycznego porozumienia, jak i będącą jego efektem liczbę wspólnych przedsięwzięć artystycznych, znaczonych kolejnymi wysokiej klasy krążkami. Można wśród nich odnaleźć tak płyty nagrane z legendami polskiego jazzu (Andrzej Przybielski) jak i tuzami międzynarodowej sceny jazz/impro - by wspomnieć Theo Jorgensmanna, Kena Vandermarka, Kenny'ego Wernera czy Erika Friedlandera. Projekty realizowane przez braci z osobna to przede wszystkim nagrania solowe, by wspomnieć w tym miejscu "Free Drum Suite" Bartłomieja czy aranżacje muzyki Ornette'a Colemana na kontrabas solo w wykonaniu Marcina.
Najnowsza płytowa propozycja, na której perkusję Bartłomieja
usłyszeć można bez nieomal nieodłącznego towarzystwa kontrabasu Marcina nie
jest jednak nagraniem solowym, co sugerować może chociażby okładkowe zdjęcie, z
którego spogląda na słuchacza autor niemal wszystkich zarejestrowanych na
krążku kompozycji. Jego muzycznym towarzyszem stał się tym razem jeden z
najbardziej utalentowanych i płodnych artystycznie polskich trębaczy jazzowych
- Tomasz Dąbrowski, mający na koncie projekty z postaciami formatu Tyshawna
Soreya czy Pheeroana akLaffa.
Analizując architekturę
kompozycji Olesia można mieć nieodparte wrażenie, że charakterystyczny sound
Dąbrowskiego świetnie dopełnia specyficzny nastrój zapisanej na
"Chapters" muzyki, w której leniwa melancholia przeplata się z intensywniejszymi,
nasyconymi brzmieniowo eskapadami. Wiele jest podczas tego godzinnego dialogu momentów,
kiedy to obaj muzycy operują zgodnie w
jednym ze stylistycznych idiomów. To nie one jednak, a kontrapunkty, w których
wyrazista rytmika Olesia zderza się z refleksyjną, przytłumioną trąbką Dąbrowskiego
stanowią w moim przekonaniu największy atut zapisanej na tej płycie muzyki. Bartłomiej
Brat - pomysłodawca całego projektu
sprawdza się nań nie tylko jako lider z przysłowiowym
"nosem" do współpracowników czy wzięty kompozytor, ale dowodzi
również swojej mocnej pozycji w czołówce polskiej jazzowej perkusji. Imponuje zarówno wówczas, kiedy z precyzją
tworzy zróżnicowaną strukturę rytmiczną całości, jak i podczas frapujących
zabaw barwą.
"Chapters" to spójna,
ale jednocześnie obfitująca w szereg intrygujących brzmieniowych faktur oraz
harmonicznych kontrastów propozycja, co czyni zeń wart dogłębnego
przestudiowania rozdział w twórczości tak Olesia, jak i Dąbrowskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz